De boot van het TU Delft Hydro Motion Team foilt over het wateroppervlak van Monaco tijdens de Monaco Energy Boat Challenge, in de open zee-klasse. Foto: pr TU Delft Hydro Motion Team
De boot van het TU Delft Hydro Motion Team foilt over het wateroppervlak van Monaco tijdens de Monaco Energy Boat Challenge, in de open zee-klasse. Foto: pr TU Delft Hydro Motion Team

Wereldkampioenschap voor TU Delft Hydro Motion Team

Onderwijs

RUURLO – Werktuigbouwkundestudent Frank Stapelbroek uit Ruurlo nam een tussenjaar om als Chief Engineer deel te kunnen nemen aan het TU Delft Hydro Motion Team. Het team bestaat uit 23 man en is een bundeling van kennis van diverse universitaire disciplines met het doel een waterstofboot te bouwen voor de Monaco Energy Boat Challenge. Na bijna een jaar ontwerpen, bouwen en testen werden begin deze maand alle inspanningen beloond. Het TU Delft team mag zich wereldkampioen noemen in de Monaco Open Sea Class 2023.

Door Rob Weeber

Achterliggend doel van de Monaco Energy Boat Challenge is nieuwe technieken te bedenken voor een duurzame maritieme industrie. Niet voor niets was het thema dit jaar ‘Turning the Tide’, een verwijzing naar de inspanningen om de potentie van waterstof te laten zien voor de maritieme industrie. Het team heeft zich hierbij van zijn beste kant laten zien. Het blonk uit in de verplichte onderdelen snelheid, wendbaarheid en uithoudingsvermogen. “Onze eerste uitdaging was de Manoeuvrability,” aldus Stapelbroek. “Langs een speciaal parcours in de haven moesten we de wendbaarheid van onze boot laten zien, in combinatie met de behendigheid van de piloot. Bij dit onderdeel werden we tweede. Daarna was de Endurance, het uithoudingsvermogen, aan de beurt. Hier gaat het om het verschil in potentie tussen waterstof en een batterij als aandrijving. Hoewel we door de opkomende hoge golven niet de gehele racetijd konden volmaken, hadden we toch van alle deelnemers de meeste rondjes afgelegd, in totaal zo’n 78 km.”

Bijna handdoek in de ring
Het derde en laatste onderdeel betrof de Speed Challenge, de snelheidsproef. Hier gaat het om de snelste tijd over zestien mijl, zo’n 30 kilometer. “Dit is een uiterst cruciaal onderdeel voor ons, omdat normaliter batterijen meer energie in korte tijd kunnen vrijgeven dan waterstof. Ook op deze derde dag waren er helaas weer hoge golven. Ondanks het foilen kregen we toch al snel onophoudelijk water binnen waardoor technische problemen ontstonden. Na teruggesleept te zijn naar de haven, hebben we nog pogingen gedaan om de zaak te redden, maar uit veiligheid voor piloot en bemanning besloten we gezamenlijk met de wedstrijdleiding om geen tweede poging te doen. Desondanks riepen ze ons tot winnaar uit op basis van de resultaten over alle racedagen. Feitelijk hebben we dus laten zien dat waterstof nu al potentie heeft voor de maritieme industrie.”

Vreugde bij de bemanning van het TU Delft Hydro Motion Team na het behalen van de wereldtitel in de Monaco Open Sea Class 2023. Foto: pr TU Delft Hydro Motion Team

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant