TU Delft Hydro Motion Team, met vierde van links Frank Stapelbroek. Foto: PR
TU Delft Hydro Motion Team, met vierde van links Frank Stapelbroek. Foto: PR Proteus Paparazzi

Ruurloër Frank Stapelbroek bouwt ‘vliegende’ boot op waterstof

Onderwijs

RUURLO – Frank Stapelbroek (21) zit in zijn vierde jaar van de studie Werktuigbouwkunde aan de TU Delft. Naast zijn reguliere studieprogramma is hij als chief engineer aan het TU Delft Hydro Motion Team verbonden. Dit is een groep van 22 studenten die in juli 2023 met een zelf ontworpen en gebouwde ‘vliegende’ boot op waterstof meedoet aan de Monaco Open Sea Class van Monaco Energy Boat Challenge. Dit evenement is een initiatief van de Monaco Yacht Club die de industrie wil uitdagen om voortstuwingsmethodes te ontwikkelen die gebruik maken van schone energie.

Door Rob Weeber

Het gebruik van waterstof als energiedrager is nog onbekend in de maritieme sector. “Ook in 2021 deden we met een zelfgebouwde ‘vliegende’ boot op waterstof mee in Monaco,” licht Stapelbroek toe. “Dat was toen de eerste boot op waterstof ter wereld. We wonnen de wedstrijd en legden in vier uur tijd zo’n 100 kilometer af. Met de keuze voor waterstof willen we de maritieme sector de potentie van waterstof als voortstuwingsbrandstof laten zien. Waterstof heeft veel potentie als duurzame energiedrager. Het heeft een groot uithoudingsvermogen, ideaal dus voor lange afstanden, en stoot alleen maar water uit.”

Binnen het 22-koppige team is Stapelbroek de chief engineer en als zodanig lid van het management team. Zijn primaire taak ligt bij kwaliteitsmanagement. Door zijn eerdere ervaring en opgedane kennis heeft hij een goed overzicht over wat er nodig is om een dergelijke boot te bouwen. De bouw zelf wordt gedaan door verschillende engineering afdelingen, waarmee hij regelmatig overleg heeft.

Hoogteregelsysteem
Met de nieuwe, enkelromps boot van 2 x 7 meter en 77 kilogram wil het team de grenzen van technologie, duurzaamheid en engineering verleggen. Ontwerp, bouw en race nemen gezamenlijk slechts één jaar in beslag. “Onze enkelromps boot bestaat voor een groot gedeelte uit koolstofvezels en ‘vliegt’ op draagarmen over het water. Dit zogenaamde hoogteregelsysteem is zeer belangrijk voor de efficiency van de boot. Je wil te allen tijde dat de draagarmen op het water blijven liggen en niet door golfslag gehinderd worden. Dat namelijk gaat ten koste van de stabiliteit en de snelheid. Ten opzicht van 2021 hebben we dit systeem dan ook verbeterd.”

Op 21 december om 19.30 uur zal het ontwerp getoond worden aan de buitenwereld. Daarna wordt aan de bouw van de boot begonnen. Wie de ontwerppresentatie online wil bijwonen, kan zich via de link op de website aanmelden. Er is ook een livestream.

www.hydromotionteam.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant