Meilink verzorgt de 'Transportassy' of anders gezegd, de transportkist voor de zonneauto. Foto: PR
Meilink verzorgt de 'Transportassy' of anders gezegd, de transportkist voor de zonneauto. Foto: PR

Meilink werkt aan nieuwe innovaties met Solar Team Twente

Zakelijk

BORCULO - De zonneauto van Solar Team Twente wordt op 7 maart rond 16.30 uur bij Meilink in Borculo verwacht. Het thema voor dit jaar is innovatie en samen met Solar Team Twente gaat Meilink kijken op welke wijze kennis uit het bedrijfsleven toegepast kan worden voor de volgende race.

Volgens Johan Begieneman, operationeel manager van Meilink Borculo, wordt er al ruim tien jaar samengewerkt in de vorm van sponsoring met het Solar Team om niet alleen te winnen maar ook om kennis en ervaring te delen. Vandaar dat twee nieuwe teamleden uit het huidige ‘Team 2024’ een presentatie komen geven aan het personeel van Meilink over de laatste race in Australië en over die in Zuid-Afrika die later dit jaar wordt gereden.

Meilink verzorgt de ‘Transportassy’, ofwel de transportkist, die ook gedurende de race gebruikt wordt en meegaat onderweg met het team naar de eindstreep. 

Het bedrijf vindt het belangrijk dat de studenten uitgedaagd worden maar ook begeleid worden naar succes, dit ziet Meilink als de maatschappelijke rol, stelt Ivar ten Velde, vestigingsdirecteur in Borculo. Eén van de medewerkers die betrokken is bij de verpakking van de zonne-auto is Edwin Haverkate (58), hij is Allround Verpakker en 33 jaar werkzaam bij Meilink en heeft van dichtbij al vier maal de samenwerking met de studenten-teams meegemaakt.

Een van de uitdagingen was om veel materieel mee te krijgen. Het in- en verpakken is voor een expert als Edwin een peuleschil want hij is dagelijks bezig om de meest bijzondere machines en materiaal van afwijkende maten te verpakken voor de Maakindustrie in Nederland.

Je zou zeggen dat het inpakken voor de studenten dus een eenvoudig karweitje zou moeten zijn, echter het tegendeel bleek waar. Allereest moest de auto gefixeerd worden op een slede die in de transportkist wordt geschoven. Dit is vakwerk want de auto mag niet worden beschadigd en de zonnecellen (de krachtbron van de auto) zijn kwetsbaar. De tweede uitdaging was dat de auto in combinatie met alle andere materialen zoals reserveonderdelen, extra chassis, kleding, tenten, reservebanden et cetera in één kist vervoerd moet worden. Als derde legt Edwin uit dat voor Export naar Australië alle delen gereinigd moeten worden omdat men geen ongedierte of hout met beestjes wil importeren. Uiteraard is de deadline de meest uitdagende en wordt de transportkist met de vrachtwagen en het vliegtuig verstuurd naar Zuid-Afrika later dit jaar.

Meilink verzorgt de 'Transportassy' of anders gezegd, de transportkist voor de zonneauto. Foto: PR

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant