Afbeelding

Beleefdag Wonderwijs en Wereldboom

Algemeen

BORCULO/RUURLO - Wonderwijs (Ruurlo) en Wereldboom (Borculo) zijn twee basisscholen die behoren toto de Scholengroep Gelderveste. Het onderwijs onderscheidt zich van het klassieke schoolonderwijsmodel doordat het gericht is op de onderlinge verschillen tussen de leerlingen in plaats van op klassikale leerprestaties en leerdoelen. Feitelijk doorloopt iedere leerling acht jaar unitonderwijs (klassen) in zijn eigen tempo. Om de buitenwereld meer bekend te maken met hun werkwijze, hielden beide scholen afgelopen zaterdag 2 februari een Beleefdag.

Door Rob Weeber

Rutger de Vries is directeur van de school Wonderwijs in Ruurlo. "Ons doel met de Beleefdag is het externe netwerk rondom de school kennis te laten maken met onze wijze van lesgeven. Bij het netwerk moet je denken aan ouders, de Voormekaarteams, die een wettelijke rol als gezinscoach voor de school hebben, de psycholoog, dyslexie-deskundige et cetera. Wij merken in de praktijk dat onbekendheid met ons systeem vaak ook tot onbemindheid leidt en dat is jammer en onnodig. Er is niets zweverigs aan, integendeel, ook wij moeten ons aan de landelijke onderwijsnormen houden. De wijze echter waarop wij ons onderscheiden, is dat we meer nadruk leggen op het individu binnen de groep. Onze leerlingen werken met een weekplanning. Die mogen ze deels zelf invullen. Het andere deel ligt vast. Dat betreft bijvoorbeeld reken- en taalonderwijs. Het leerprogramma bestaat uit kernconcepten, thema's, en wordt voorbereid aan de hand van opdrachtkaarten. De leerlingen zitten in gelijkgestemde groepjes bijeen en moeten vragen stellen, samenwerken, onderzoeken en informatie vergaren. Zo komen de leerlingen van alles te weten over het bewuste onderwerp. We laten los waar we kunnen en we begeleiden waar nodig, afgestemd op de behoefte van het individuele kind. We zien de effecten van onze methode in het vervolgonderwijs terug. Onze ex-leerlingen zijn over het algemeen zelfstandiger en vaak ook nieuwsgieriger, hoewel dat laatste natuurlijk wel in het kind moet zitten."
De leslokalen van Ruurlo en Borculo kennen geen deuren. Kinderen moet vrijelijk kunnen bewegen. De ruimtes zijn in diverse 'hoekjes' ingedeeld. Het 'restaurant' bijvoorbeeld bestaat uit picknicktafels waaraan de kinderen kunnen eten. Ook is er een aparte hoek voor expressieve vakken, natuur en techniek. In de gemeenschapsruimte, de aula, kunnen toneelopvoeringen worden gehouden. Voor kinderen moet het geweldig zijn, de school is net een soort 'Efteling', een grote speeltuin. Met dien verstande dan dat er serieus onderwijs wordt gegeven. Ruurlo onderscheidt zich bovendien op een punt met Borculo. Het lesmeubilair is zeer divers. Er staan tafels met een fiets eronder, zogenaamde desk bikes, statafels en reguliere stoeltjes. Het sluit aan bij de leerstijl van het individu. Het ene kind vindt het prettig om te staan, het andere beweegt graag met de benen. Het aantal leerlingen en de grootte van de units verschillen zeer van het traditioneel basisschoolonderwijs. Wonderwijs bijvoorbeeld heeft slechts 80 leerlingen en een gemiddelde unitgrootte kent twintig leerlingen. Daardoor is er meer tijd voor kindspecifiek aanbod, begeleiding en structuur. Voor meer informatie over de scholen kan men terecht op de website van Gelderveste, onder scholen.


www.gelderveste.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant