Tips om als bedrijf sterker uit de coronacrisis te komen

Partnerbijdrage

We zullen met het coronavirus moeten leven”, met die uitspraak had Hugo de Jonge de aandacht van iedereen in Nederland. Het coronavirus zal onder ons blijven. Hoewel de verwachting is dat we hier steeds beter mee leren omgaan en dat de maatregelen uiteindelijk écht allemaal zullen verdwijnen, zullen we een zeer lange adem moeten hebben totdat dit moment aanbreekt. Voor nu geldt dat we nog altijd met veel maatregelen te maken hebben en deze wellicht zelfs nog heviger zullen worden. Voor ondernemend Nederland een hard gelach. Die verschillende lockdowns hebben immers al eerder voor een vertragende bedrijfsgroei gezorgd. Het is natuurlijk niet gewenst dat dit ook nog eens op structurele basis zal gebeuren.

Daarom wordt het hoog tijd om nu de juiste basis te leggen en je bedrijf te helpen om altijd sterker uit iedere crisis te komen. Welke rampen er ook nog op je moge worden afgevoerd.

Bespaar op vaste lasten
Op dit moment telt dat je zoveel mogelijk bespaart op de uitgaven. Op die manier kan je meer hebben als het een keer een maandje niet goed gaat. Je hebt dan immers meer omzet nodig om nog een winstgevend bedrijf te kunnen voeren. Daarom is het verstandig om eens kritisch naar je vaste lasten te gaan kijken. Hoewel de meeste kosten natuurlijk vastliggen. Zijn er ook enkele kosten waar je wel degelijk wat op kunt besparen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de energierekening. Hoewel dat ook een stuk lastiger is geworden sinds de drastische stijging van de energieprijzen.

Besparen op mkb energie kan gelukkig nog steeds. Zeker nu de norm is om steeds vaker thuis te werken. Hierdoor hoeft er natuurlijk ook minder energie verbruikt te worden op kantoor. Daarnaast kunnen er ook nog eens andere energiebesparende maatregelen toegepast worden. Ook het overstappen van energieleverancier kan in sommige gevallen gunstig uitpakken. Let hier wel mee op, want door de stijging van de energieprijzen is dit over het algemeen minder gunstig dan voorheen.

Goede communicatie
Goede communicatie is goud waar op de momenten dat je fysiek niet samen kunt werken. Daarom is het belangrijk dat je weet hoe je je bedrijf kunt laten draaien, zelfs als je weer met verschillende noodsituaties wordt geconfronteerd. Het is slim om eventueel al een noodplan op te stellen. Zodat men weet wat er gedaan moet worden in tijden van een crisis. Op die manier weet iedereen precies waar ze aan toe zijn.

Zorg bij thuiswerken in elk geval voor één á twee extra lange contactmomenten. Bijvoorbeeld via Zoom. Op die manier blijf je op de hoogte van het werk van jouw personeel/collega’s en kan je ze ook sturen om meer productiviteit te behalen. Natuurlijk zorg je er tussentijds ook voor dat ze altijd iemand kunnen mailen of bellen wanneer ze hulp nodig hebben. Op die manier voorkom je dat ze thuis vastlopen en er verder weinig hulp beschikbaar is.

Investeer in een flexibele werkcultuur
Op dit moment geldt dat thuiswerken zeer streng aanbevolen wordt. Mensen mogen enkel uit huis om te werken als dit écht niet anders kan. Het nieuwe werken was de afgelopen jaren al erg populair, maar is hierdoor in stroomversnelling terecht gekomen. Ook na de coronacrisis verwachten experts dat thuiswerken een belangrijke rol zal blijven spelen. Daarom is het goed om eens naar de huidige werkcultuur te kijken en te ontdekken of er meer aan flexibiliteit kan worden gedaan. Met een flexibele werkcultuur geef je personeel de mogelijkheid om zelf de juiste beslissingen te nemen en zal de bedrijfsgroei niet onnodig vertraagd worden tijdens een crisis.

Dit artikel wordt u aangeboden door Vattenfal. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.





Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant