Leerlingen Assink lyceum. Foto: Iris Sprakel
Leerlingen Assink lyceum. Foto: Iris Sprakel

Officiële opening Techno Centrum Assink lyceum

Onderwijs

EIBERGEN – Het nieuwe Technologisch Centrum aan de Rekkenseweg In Eibergen is al enige tijd in gebruik, maar wat nog ontbrak was een officiële opening voor alle betrokkenen. Afgelopen donderdag werd de eerste aftrap gedaan voor genodigden. De dagen erna werden ingeroosterd voor leerlingen van de Rekkenseweg, ouders/verzorgers, leerkrachten basisonderwijs en tot slot ondernemers. 

Door Rob Weeber

Het Techno Centrum kwam tot stand met geld van de landelijke regeling Sterk Techniek Onderwijs, een regeling die door middel van regionale samenwerking van scholen meer leerlingen naar de techniek wil bewegen. Samen met Marianum Scholengemeenschap, Starink College en het Zone.college pakte Assink lyceum de handschoen op, verkreeg subsidie en verbouwde een hele vleugel van het gebouw aan de Rekkenseweg tot Techno Center. Daar kunnen leerlingen van voortgezet en primair onderwijs talentgericht, technisch en technologisch onderwijs volgen. Centraal staat de ontwikkeling van de leerling en niet het volgen van een bepaalde methodiek. De nieuwste techniek en technologie staat er tot de beschikking, zoals virtual reality (VR), hololenzen, vinylplotter, lasercutter, augmented reality en drones.

In hun toespraak keken Teamleider Madelief Geene en Projectleider Sterk Techniek- en Technologisch Onderwijs Joost Leeuw terug op het tot stand komen van het Techno Centrum dat gebaseerd is op zogenaamd ‘DOE-onderwijs’, Denken, Ontdekken en Ervaren. Een belangrijke schakel daarin is het bedrijfsleven, waar de leerlingen kennis kunnen opdoen en waarmee ze projecten kunnen uitvoeren.

Digitaal Darwinisme
Vooruitkijken in de wereld van het techniekonderwijs werd gedaan door gastspreker dr. Willem Peter de Ridder, strategieconsultant, spreker en postacademisch docent en directeur van Future Studies. In zijn presentatie trok hij een vergelijking met de (zeer snelle) ontwikkeling van techniek en technologie en de relevantie ervan voor de (toekomstige) maatschappelijke vraagstukken. Bang zijn voor nieuwe technologie als Kunstmatige Intelligentie hoeft men volgens hem niet te zijn. Het gaat er om hoe men zich aanpast en ermee omgaat. In dit kader gebruikte hij de term ‘Digitaal Darwinisme’. Niet degene die het sterkste is, maar degene die zich het beste aanpast, wint de strijd.

Ook de angst voor banenverlies als gevolg van de digitalisering van de maatschappij ontkrachtte hij door te wijzen op onderzoek waarin werd aangetoond dat digitalisering juist meer banen schept. Techniek kan immers geen menselijke vaardigheden als creativiteit en leiderschap overnemen. Ofwel: ‘Een robot maakt van een team geen team’, aldus De Ridder. De invloed van digitalisering zal zich het sterkst voordoen in die sectoren waar veel routinematig werk wordt verricht. ‘Routines’ zijn feitelijk databronnen die door middel van algoritmes worden aangestuurd. Door de snelle opmars van digitalisering zal het techniekonderwijs moeten aansturen op onder meer praktische en ervaringsgerichte leermethodes, samenwerking tussen onderwijs en industrie en toegankelijkheid, diversiteit en inclusiviiteit.

Het nieuwe Techno Center werd symbolisch geopend door het 3D-printen van een sleutel waarmee een kluis werd geopend. Een robotarm haalde er vervolgens het bordje met ‘Techno Centrum is geopend’ uit.

Kijkje in de wereld van Virtueel Reality. Foto: Iris Sprakel

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant