De presentatie, vorige week, met Team Manager Isabelle de Bruijn, Chief Engineer Frank Stapelbroek en Chief Embedded Systems Ruben van den Bos, met het nieuwe ontwerp. Foto: PR

De presentatie, vorige week, met Team Manager Isabelle de Bruijn, Chief Engineer Frank Stapelbroek en Chief Embedded Systems Ruben van den Bos, met het nieuwe ontwerp. Foto: PR

Ontwerp nieuwste foilende waterstofboot gepresenteerd

Onderwijs

Frank Stapelbroek uit Ruurlo onthult boot met TU Delft Hydro Motion Team

RUURLO/DELFT - Na maanden hard werk heeft het TU Delft Hydro Motion Team afgelopen woensdagavond het ontwerp van de met waterstof aangedreven boot met trots gepresenteerd aan een volle Aula op de TU Delft campus. Het TU Delft Hydro Motion Team is een multidisciplinair team bestaande uit 23 studenten die in één jaar tijd een waterstof aangedreven boot bouwen. 

Op 4 januari hebben de teamleden het ontwerp gepresenteerd met het thema Turning the Tide. Nu het ontwerp af is, kan het team de boot echt gaan bouwen om komende zomer deel te nemen aan het wereldkampioenschap in Monaco. Het team zet zich in om de maritieme industrie aan te zetten tot de overstap naar een duurzame toekomst.

“De afgelopen zeventien jaar hebben we geweldige boten gebouwd die varen op duurzame energiebronnen. We wilden de maritieme industrie inspireren tot een duurzamere toekomst. Maar nu, met ons ontwerp, willen we meer dan inspireren. Iedereen weet nu dat er moet worden veranderd, het is nu tijd voor actie binnen de maritieme industrie. Met dit ontwerp is het nu tijd ‘to turn the tide’”, sprak Team Manager Isabelle de Bruijn woensdagavond tijdens de design presentatie. Het thema van de presentatie was dan ook: ‘Turning the Tide’. 

Elk jaar gaat het studententeam de uitdaging aan door in één jaar tijd een innovatieve boot op duurzame energie te ontwerpen, bouwen en racen. In augustus is het huidige team van start gegaan met maar één doel; het winnen van de Monaco Open Sea Class in juli 2023. Nu zijn ze een stapje dichterbij, woensdagavond was de Design Presentatie van het TU Delft Hydro Motion Team. Na het bespreken van alle mogelijkheden en het maken van lastige keuzes en deze tot in detail uit te werken is het uiteindelijke ontwerp af! Belangrijk onderdeel van het ontwerp zijn de hydrofoils ook wel draagvleugels genoemd die zorgen dat de boot kan foilen, hierdoor komt de boot grotendeels uit het water waardoor de boot sneller en met minder brandstof kan varen. Hiermee hoopt het team de eerste plek te bemachtigen in Monaco.

Benieuwd naar het ontwerp van de boot? Deze is nu te bezichtigen op de website van het TU Delft Hydro Motion Team: www.hydromotionteam.nl.

De aftermovie en de gehele livestream van de design presentatie zijn nu ook te zien via het YouTube kanaal van het TU Delft Hydro Motion Team: https://www.youtube.com/tudelfthydromotionteam


De boot die de afgelopen maanden is ontworpen door het TU Delft Hydro Motion Team vaart op waterstof. De boot is ontworpen om te gaan foilen met behulp van T-vormige draagvleugels. Op deze manier kan de waterstofboot dezelfde snelheden behalen als de boten die varen op batterijen. Om te kunnen foilen moet de boot genoeg snelheid hebben om lift te genereren. Vanaf dan zullen de draagvleugels de boot uit het water tillen en zal de boot van ongeveer 1000 kg boven het water “vliegen”. Het foilen van de boot is belangrijk voor het TU Delft Hydro Motion Team omdat ze hiermee de Open Sea Class van de Monaco Open Energy Boat Challenge willen gaan winnen. Deze race zal plaatsvinden op de open zee. De boot moet daarom bestand zijn tegen de golven die de balans van de boot kunnen verstoren. Ook moet de boot licht genoeg blijven om te kunnen foilen. Om dit voor elkaar te krijgen, heeft het studententeam een aantal verbeteringen doorgevoerd in het ontwerp ten opzichte van vorig jaar. 

Bij de vernieuwde boot is het algehele elektrische systeem verbeterd ten opzichte van vorig jaar waardoor dit systeem een stuk lichter en betrouwbaarder is geworden. Verder zijn er aanpassingen doorgevoerd in het ontwerp, zodat de boot stabiel kan foilen. Zo is het hoogteregelingssyteem verbeterd en is de romp van de boot zo ontworpen dat deze stabiel blijft bij zowel het planeren als foilen. Ook is de gehele boot dit jaar lichter waardoor de waterstof efficiënter gebruikt kan worden. 

Binnen het TU Delft Hydro Motion Team is Frank de Chief Engineer. Dit betekent dat Frank verantwoordelijk is voor de drie engineer afdelingen binnen het team. De Ruurloër zorgt dat alle onderdelen in elkaar passen en dat de kwaliteit van de boot hoog is. 

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant