Spectaculaire Mad Science show. Foto: Peter Vorderman
Spectaculaire Mad Science show. Foto: Peter Vorderman

Jorisschool Borculo viert 100 jaar met mad science

Onderwijs

BORCULO - Op 6 december 2021 bestond het katholieke Dalton IKC (Integraal Kind Centrum) Sint Joris in Borculo honderd jaar. Deze mijlpaal zou aanvankelijk worden gevierd met een gevarieerd programma, vanaf december 2021 tot de zomervakantie 2022. Helaas gooide ook hier corona roet in het eten. Het plan is daarom terug geschaald naar een jubileumviering op vrijdag 15 april. De feestdag begon met een ‘mad science’ evenement voor de leerlingen, waarin met spectaculaire proefjes en experimenten wetenschap en techniek centraal stonden. In de middag werden de festiviteiten afgesloten met een bijeenkomst op het schoolplein, waarbij burgemeester Joost van Oostrum de school feliciteerde en een heuse raket lanceerde. Na afloop konden belangstellenden de nieuwe IKC-vertrekken bekijken.

Door Peter Vorderman

Het Dalton IKC Sint Joris, in de volksmond bekend als de Jorisschool, heeft een interessante geschiedenis. Op basis van een mooi artikel in de ‘Borklose Maote’ schetst directie-ondersteuner Engelien Wopereis de historie van de school in grote lijnen: “In plaatsen waar destijds nog geen katholieke scholen bestonden, werd geloofsonderricht gegeven in zogenoemde ‘catechismuskamers’ in of vlakbij de RK-kerk. In 1888 werd achter de parochiekerk ook zo’n lokaal gebouwd, in dezelfde fraaie laatgotische stijl als de kerk. Bijzonder is dat het gebouwtje na de Tweede Wereldoorlog is vernoemd naar kapelaan Jongerius, de enige kapelaan die de Borculose parochie ooit heeft gekend. Het staat ook nu nog bekend als het KJ-gebouw (kapelaan Jongerius). Ruim dertig jaar later (6 december 1921) werd tegenover de kerk de eerste ‘echte’ school geopend. Die school begon met 51 leerlingen, twee onderwijzers, drie klaslokalen en een gymnastiekzaal.”
De in 1957 opgerichte katholieke kleuterschool werd aanvankelijk ook gehuisvest in het KJ-gebouw totdat medio zestiger jaren een nieuwe kleuterschool (De Bezige Bijtjes) is gebouwd aan de Kerkegaarden. Met de introductie van het basisonderwijs in 1985 werden de lagere school en de kleuterschool samengevoegd in de basisschool en was het nodig een nieuwe school te bouwen. Dat werd de huidige school. “Ons jongste wapenfeit is het aangaan van een hechte samenwerking met Kinderopvang Avonturijn. Vorig jaar is de school op fraaie wijze verbouwd tot een integraal kindcentrum (IKC), waarin de basisschool en de kinderopvang zijn geïntegreerd. Tot nu toe het enige IKC in Borculo. Wat facts and figures: Ons IKC heeft momenteel tweehonderd basisschoolleerlingen, drie groepen opvangkinderen, zeventien leerkrachten, acht groepslokalen, drie leerpleinen en drie ruimtes voor Avonturijn, waarin een achttiental slaapplaatsen voor de allerkleinsten en zelfs een paar in de buitenlucht. Dat is wel een wat andere schaalgrootte en inhoud dan honderd jaar geleden dus”, glimlacht Wopereis.

Dalton onderwijs
Niet alleen de infrastructuur, maar ook de visie op het onderwijs heeft zich ontwikkeld met de loop der jaren. De belangrijkste verandering is wel dat de school zich sinds 2002 een Daltonschool mag noemen. Gevraagd naar de specifieke kenmerken van daltononderwijs, gaat directeur-bestuurder Annet Wensink er eens goed voor zitten: “We hanteren weliswaar dezelfde lesstof als op andere basisscholen, maar gaan er anders mee om. Bij ons staan verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en samenwerken centraal. Er wordt gewerkt met dag- of weektaken en de leerlingen mogen zelf hun taken plannen en afwerken, in samenwerking met klasgenoten. Met name hierin onderscheidt het Daltonconcept zich van het traditionele frontale klassikale onderwijs. Uiteraard bepaalt de leerkracht de lesstof en de beschikbare tijd voor afronding van de taken. Net als het onderwijs in algemene zin, is ook het daltononderwijs constant in ontwikkeling. De grondlegger van het concept uit 1920 is de Amerikaanse pedagoge Helen Parkhurst. Zij werd geïnspireerd toen zij als achttienjarige (nog zonder bevoegdheden) lesgaf op een eenmansschool met veertig leerlingen van verschillende niveaus en leeftijden, allemaal in dezelfde klas. Parkhurst vernoemde haar onderwijsvisie naar het dorp Dalton (Massachusetts), waar ze haar eigen school stichtte.”

Trots
“Een paar jaar geleden werd ook nog eens het predicaat ‘Excellente School’ aan onze school verleend door de Inspectie van het Onderwijs.” voegt Wensink eraan toe. “Die toekenning betekent dat het onderwijs van goede kwaliteit is en onze school zich onderscheidt door te excelleren met een specifiek profiel: het pedagogisch klimaat en handelen van de school.” Het predicaat is een erkenning voor buitengewone kwaliteit. Ook heeft de Jorisschool zich steeds als zogenaamde ‘éénpitter’ weten te handhaven, dat wil zeggen één school onder één bestuur, zonder opgedrongen fusies met andere scholen. “Daar mag je best trots op zijn toch?!”, knipoogt ze.

Na alle corona-toestanden was het 15 april dan zover dat het jubileum kon worden gevierd, zij het in een wat beperktere omvang dan aanvankelijk gepland. En weer werd de school verbouwd, zij het dat nu de lokalen werden omgetoverd tot laboratoria. Waarin ‘professoren’ in witte jassen de leerlingen verrasten met een educatief programma onder het thema wetenschap en techniek. Alle kinderen gingen zelf enthousiast aan de slag met leuke natuurkundige proefjes en experimenten, waarbij kreten als ‘gaaf en cool’ niet van de lucht waren. Het mooie was dat ze er ook nog het nodige van opstaken, zodat de schooldag niet verloren is gegaan. Hiernaast werden spectaculaire science shows gegeven door de Mad Science professoren, met pruttelende erlenmeyers (reageerkolven), zichzelf opblazende ballonnen, vuur en knallen, waar ademloos naar werd gekeken.

Na een heerlijke pannenkoekenlunch, ter plaatse gebakken in een leuk ogende ‘keuken op wielen’ door ‘Janet’s KEETering’, werd de feestdag afgesloten op het schoolplein. De leerlingen verschenen in gloednieuwe blauwe schoolshirts en op het schoolplein hadden zich inmiddels ook al circa 150 belangstellenden verzameld. Annet Wensink ging tijdens haar korte toespraak trots in op de recent verkregen IKC-status van de Jorisschool, waar nu ook wel eens huilende baby’s te horen zijn en poepluiers moeten worden verschoond.
Burgemeester Joost van Oostrum benadrukte in zijn felicitatiewoord nog eens het belang van technische opleidingen en het grote tekort aan vaklieden in die discipline. Om de feestdag af te sluiten lanceerde hij vervolgens een raket met een miniatuur ‘André Kuikens’ aan boord. Op een hoogte van ongeveer 35-40 meter opende zich een parachute, waaraan de raket weer naar beneden kwam en tot grote hilariteit een fraaie landing maakte op het dak van de buren.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant