Bromfietsclub Boldiek met de Ruurlose leden Jaap Bobbink, Gert Reerink, Hans Hilferink en Jan Hissink. Foto: Jan Hendriksen

Bromfietsclub Boldiek met de Ruurlose leden Jaap Bobbink, Gert Reerink, Hans Hilferink en Jan Hissink. Foto: Jan Hendriksen

Bromfietsclub Boldiek op pad met oude rivalen Kreidler en Zündapp

Maatschappij

RUURLO - Ze staan te popelen om van start te gaan. Maar eerst moet er nog een groepsfoto worden gemaakt met hun Kreidler- en Zündapp brommers. Want dat is de afspraak. Op deze zomerse juni-avond hebben negen leden van de Bromfietsclub Boldiek uit Halle zich verzameld bij Ruurloër Hans Hilferink om een zeventig kilometer lange toertocht richting Brummen en Voorst te maken met hun geliefde brommers.

Door Jan Hendriksen 

Bromfietsclub Boldiek is vernoemd naar een Halse boerderij. Boldiek is sinds 1998 de uitvalsbasis van de club waarvan de 22 leden grotendeels afkomstig zijn uit Halle en Ruurlo. “Maar we hebben ook leden uit Winterswijk, Varsseveld en Dinxperlo”, zwgt voorzitter Gert Reerink (74) uit Ruurlo. Kenmerkend voor Bromfietsclub Boldiek is de kleinschaligheid en dat men niet aan een bepaald bromfietsmerk gebonden is. “Maar we hebben allemaal een Kreidler of een Zündapp”, benadrukt Hans Hilferink (59) die de grootste privéverzameling Zündapp-brommers binnen de club heeft. Hoeveel? Daar laat hij zich niet over uit.
Wie nog nooit van Kreidler of Zündapp heeft gehoord, is een beetje wereldvreemd. “Kreidler en Zündapp bromfietsen, beiden van Duits frabricaat, waren de favoriete brommers toen wij jonge jongens waren”, zegt Reerink die zelf nog altijd op zijn Zündapp rijdt. Hoewel de Kreidler- en Zündapprijders tot dezelfde groepering hoorden, zou een echte Kreidlerliefhebber nooit op een Zündapp stappen en een Zündapp-enthousiasteling zou het niet in zijn hoofd halen om Kreidler te gaan rijden. Tussen deze twee merken bestond een rivaliteit en wat was er mooier dan je vrienden te laten zien dat jouw brommer sneller was dan die van dat andere merk?
Ruurloër Jan Hissink (73) had zijn Kreidler Floret uit 1965 uit de schuur gehaald voor de avondtoertocht die hij samen met Hans Hilverink had uitgezet en de avond ervoor had ‘voorgereden’. Bij het Ruurlose drietal roept het evenals bij plaatsgenoot Jaap Bobbink (55), die op deze avond meereed op zijn uit 1961 daterende Zündapp, automatisch allerlei nostalgische gevoelens op. Het verleden komt dan even weer levendig terug in hun herinneringen.

Melkbussen
Zoals bij Gert Reerink die als zestienjarige boerenzoon achter zijn Zündapp een melkkarretje bond met daarin een aantal melkbussen. “Mijn ouders hadden een boerenbedrijf in de Veldhoek en de koeien ‘liepen’ soms van huis en moesten gemolken worden. En dan vervoerde ik de melkbussen achter mijn brommer.” Maar het waren ook de ‘wilde jaren’ waar de brommers soms werden opgevoerd, de rock ’n roll die uit de transistorradio galmde en natuurlijk de jacht op het mooiste meisje uit de buurt. “Maar die tijden liggen nu ver achter ons”, zegt Reerink met een grote glimlach. “Nu ‘toeren’ we op gezette tijden in verschillende samenstellingen in de zomerperiode met elkaar door de regio. Een van onze leden zet dan een route uit. Puur voor de gezelligheid”, zo besluit Jan Hissink als de groep aanstalten maakt om op hun favoriete bromfiets te springen voor de zeventig kilometer lange toertocht. Natuurlijk wordt er even een tussenstop gemaakt. Want aan de inwendige mens wordt ook gedacht.

Kreidler
Kreidler is in 1888 opgericht in de Duitse stad Stuttgart. Het bedrijf maakte lange tijd bedrading voor telegrafen en andere elektrische apparaten en half-fabrikaten. Na de Tweede Wereldoorlog, vanaf 1950, stapte Kreidler over op het ontwerpen en bouwen van bromfietsen. De eerste Kreidler bromfietsen beschikten allemaal over een tweetaktmotor van 50cc. Het eerste model was de Kreidler K50. Het waren lichte brommers, waar een grote behoefte aan was. Auto’s waren duur, terwijl mensen wel vervoermiddelen nodig hadden. Kreidler brommers waren én goedkoop en licht, dus ideaal om tegemoet te komen aan de grote naoorlogse vraag naar bromfietsen.

Zündapp
In februari 1917 werd de Zünder- und Apparatebau GmbH-Nürnberg opgericht. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden ontstekingsmechanismen voor de oorlogsmachinerie gefabriceerd, maar na de Vrede van Versailles moest worden omgezien naar een andere broodwinning. In 1919 werd de firmanaam veranderd in Zündapp en begon de fabricage van bouten en moeren en dynamo’s voor auto’s en motorfietsen. In 1921 kwam de eerste Zündapp motorfiets op de markt, gebouwd naar het voorbeeld van de Engelse Levis. In de daarop volgende jaren bouwde Zündapp zowel lichte tweetakt motorfietsen als zware viertakten, waarvan de beroemde ‘Grüne Elefant’, de KS 601 met zijn tweecilinder boxermotor, ongetwijfeld het meest tot de verbeelding spreekt. In 1953 bracht Zündapp de eerste bromfiets op de markt en in 1966 werden met een 49 cc Zündapp zes wereldrecords gebroken op het circuit van Monza. Daaronder was het uurrecord dat op 162,609 kilometer werd gesteld. In het midden van de jaren ‘60 was Zündapp de grootste motorfabriek van Duitsland.

Bromfietsclub Boldiek staat klaar voor de start van de toertocht. Foto: Jan Hendriksen

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant