Afbeelding
Foto: PR

Black Friday was ooit een zwarte zaterdag

Economie

NEEDE – Officieel begin het kortingsfestival Black Friday op 24 november. Op deze dag stunten de retailers naar eigen zeggen met megadeals als aanloop naar de feestdageninkopen. In Amerika staat de dag als ‘Retail Bonanza’ bekend, vrij vertaald als ‘goudmijn voor de winkeliers’. Inmiddels is het commerciële evenement verder vercommercialiseerd en is de ‘Black week’ gemeengoed aan het worden.

Door Rob Weeber

Ooit was de uitverkoop overzichtelijk. Twee keer per jaar werden de klanten verleid met kortingen. Door de jaren heen verwaterde dit en is er het hele jaar sprake van kortingen en acties. Daarbovenop ontstaan steeds nieuwe, vaak uit het buitenland afkomstige, initiatieven om de consument te verleiden tot uitgaven, zoals Valentijnsdag en Black Friday. Saillant detail is dat Black Friday, de dag na Thanksgiving, helemaal niet begonnen is als kortingsstuntdag.

Zwarte zaterdag
Er worden diverse gebeurtenissen gelinkt aan de term Black Friday. De term ontstond in 1869 als gevolg van een financiële crisis destijds. Het volgende jaartal was 1924, het jaar waarin het warenhuis Macey’s een parade door New York organiseerde. Doel was hun succes te laten zien en de klanten aan te sporen om direct na Thanksgiving hun kerstaankopen te doen. De associatie met de huidige zwarte zaterdag is terug te voeren naar de jaren ‘50 en ‘60 van de vorige eeuw. In de Amerikaanse stad Philadelphia was het de dag na Thanksgiving een gekte op de weg als gevolg van het drukke inkoopverkeer. Mensen meldden zich volgens de overlevering massaal ziek om op Black Friday inkopen te kunnen gaan doen. De gekte in Philadelphia veroorzaakte destijds de term ‘Big Friday’, maar deze heeft het niet gered.

Weg met rode cijfers
Pas in de jaren ‘80 van de vorige eeuw verbreidde het fenomeen zich over het continent en ontstond de associatie met de term ‘zwart’. Het verhaal wil dat de winkeliers tot aan Thanksgiving rode cijfers schreven (boekhoudkundige term voor verlies, red.) die de dag erop naar zwart verkleurden (winst). Het bleek tegelijkertijd de afrekening met de negatieve connotatie die tot dan toe met de term verkleeft was. De Black Friday deals lopen inmiddels door tot en met de maandag daarna, door de digitalisering ook wel ‘Cyber Monday’ genoemd. De inkoopmogelijk via internet was een uitkomst omdat iedereen weer aan het werk moest op maandag.

Nederland
Ons land kent niet de viering van het Amerikaanse Thanksgiving dat traditiegetrouw op de vierde donderdag van november wordt gevierd, maar ‘the day after yesterday’ is inmiddels ingeburgerd. Het begon in 2015 en nam al snel in populariteit toe door de inzet van de grote webwinkels. Betrof het voorheen nog een dag, inmiddels tonen veel reclamefolders al de ‘Black week’, uitmondend in ‘cyber Monday’. Dit jaar zullen de sint- en kerstaankopen vooral voor de fysieke winkels belangrijk zijn. Zij hebben het lastig (gehad) met de verhoogde inflatie, de gestegen personeelskosten, de concurrentiedruk van online en het afgenomen consumentenvertrouwen. Maar de gestegen kosten dwingen ook de consument tot nadenken. Niet voor niets is het spreekwoord: ‘Koopdagen zijn stroopdagen’.

Advertenties doorgeplaatst vanuit Achterhoek Nieuws Borculo - Ruurlo