Hoofdconservator Robert Brink van het Nationaal Modelspoor Museum in Sneek(r) bedankt Gerrit Hulshof (l) voor de schenking van de Hollandse baan aan het museum. Foto: PR

 Hoofdconservator Robert Brink van het Nationaal Modelspoor Museum in Sneek(r) bedankt Gerrit Hulshof (l) voor de schenking van de Hollandse baan aan het museum. Foto: PR

Nationaal Modelspoor Museum ontfermt zich over favoriete modelspoorbaan van Ruurloër

Cultuur

‘Hollandse baan’ van Gerrit Hulshof rijdt volgend jaar in Friesland

Door Jan Hendriksen

RUURLO – Gerrit Hulshof nam vorig jaar eind augustus met weemoed afscheid van zijn vijf modelspoorbanen in zijn voormalige veeschuur. De 75-jarige Ruurloër zette namelijk na veertig jaar een punt achter zijn grote hobby, waarvan hij de laatste twintig jaar veel bezoekers heeft laten meegenieten. Jarenlang werkte hij in alle rust aan zijn modelspoorbanen maar om gezondheidsredenen moest hij stoppen met zijn levenswerk. De banen werden in de afgelopen maanden ontmanteld en verkocht of geschonken, geheel of in delen.

Vorige week ging de laatste baan van de hand; de zogenaamde ‘Hollandse baan’. Over een lengte van zestien meter strekt zich op deze baan Nederland in miniatuur uit. Treinen rijden tussen Achterhoekse en Twentse boerderijtjes, een jaknikker en een hunebed in Drenthe, de molens op de Zaanse Schans, de bollenvelden en Amsterdamse geveltjes. Samengesteld uit bouwpakketten en materialen die ‘treinmachinist’ Gerrit Hulshof nog ergens had liggen. Kleine mensjes in allerlei menselijke poses, van een vrijend paartje op een bank en een vrouw met hoge nood in de bosjes tot aan een echt bewegende houthakkende boer en zijn matten kloppende vrouw. Kortom een baan waar Hulshof misschien wel het meest trots was.
Maar de baan gaat niet verloren. Met dank aan het Nationaal Modelspoor Museum in Sneek. Dit museum heeft zich namelijk ontfermd over de ‘Hollandse baan’. De baan werd vorige week onder leiding van hoofd conservator Robert Brink samen met enkele vrijwilligers van het museum en Hulshof ontmanteld. In zeven elementen werd de baan naar Sneek vervoerd waar het op termijn een plek zal krijgen in het museum die jaarlijks rond de twintigduizend bezoekers kan verwelkomen. Het Nationaal Modelspoor Museum dat sinds 1999 gevestigd is in het voormalige NS-station in Sneek zal naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar vanuit het voormalige station verhuizen naar een nieuw te bouwen locatie in Sneek. “We zijn uit onze jas gegroeid. Het voormalige station is een prachtige locatie maar is door NS ook voor een gedeelte aan een bloemist verhuurd. Onze verzameling is inmiddels van een zodanige omvang dat we ruimte tekort komen”, zo laat Brink weten.

Emoties
Het museum is in het bezit van een grote collectie modellen van treinen die in Nederland hebben gereden. Totaal zijn meer dan 10.000 modellen, in allerlei schalen, aanwezig. Slechts enkele honderden daarvan kunnen worden geëxposeerd, in steeds wisselende tentoonstellingen. Als de nieuwe expositielocatie in gebruik wordt genomen zal de ‘Hollandse baan’ van Hulshof een plek krijgen in het museum. En dat leverde ondanks alle emoties bij de ontmanteling een grote glimlach op Hulshofs gelaat op.

Pareltje
Brink laat bij de ontmanteling weten dat modeltreinen in het begin slechts bedoeld waren als speelgoed. “Ze waren van blik met een opwindmotor en reden pas later op elektriciteit. Het museum heeft een flinke collectie van die oude treinen. In de loop der jaren werden de treinen steeds meer een exacte kopie van de werkelijkheid. Ze waren zo mooi dat ze een verzamelobject werden, leidend tot vele collecties. Het museum bezit een aantal van die verzamelingen, met verschillende thema’s, in verschillende schalen en tijdperken, waaronder ook het ‘Dokkumer Lokaaltje’. En daar komt straks de ‘Hollandse baan’ bij. En daar zijn we best trots op. Want het is een pareltje”, zo besluit Robert Brink als men aanstalten maakt om met de baan richting Friesland te rijden.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant