Jasper Dielemans. Foto: PR
Jasper Dielemans. Foto: PR

Good Looking in Ruurlo met Jasper Dielemans

Cultuur

AZEWIJN - Hij is waarschijnlijk een van de jongste deelnemers aan Good Looking in Ruurlo, maar ondanks zijn leeftijd heeft hij al veel bereikt. Jasper Dielemans (25) werd in 2017 geselecteerd als een van de vijftig finalisten van De Nederlandse Portretprijs en mocht zijn doek drie maanden lang in paleis Soestdijk ophangen. Die uitverkiezing bracht hem op de lijst voor de expositie Good Looking in Ruurlo, waar zijn grafietportret ‘The Unveiling’ komt te hangen.

Dielemans raakte op z’n dertiende in de ban van Dirk Dzimirsky, een Duitse kunstenaar die hypermoderne tekeningen met grafietpotlood en houtskool maakt. Hij volgde er zelfs een cursus. Een andere kunstenaar die hij volgt, is de Nederlander Chris Berens. Voor de rest is zijn ontwikkeling als autodidactisch te bestempelen. Zijn eerste werken zijn met grafietpotlood getekend. Daarna volgde ook houtskool met inkleuring en recent olieverf. Wie de werken van Dielemans bekijkt, ziet de werkelijkheid weergegeven met een grote verfijning en detaillering. “Qua stijl kun je mijn werken als ‘realistisch’ beschouwen, hoewel ik steeds meer naar een abstract tintje neig. Voor een portret neem ik een foto als basis, maar vervolgens verlaat ik die afbeelding ook weer om er vanuit de eigen inspiratie iets abstracts aan toe te voegen, zoals de achtergrond. Ik merk dat dit stukje abstractisme meer en meer onderdeel van mijn werk wordt.”

Het creëren van kunst is voor Dielemans naast zijn vaste baan als productontwerper een manier van ontspanning. “De drang naar schepping zit erin en moet eruit. Mijn centrale onderwerp is de mens, een wezen dat het meeste en tegelijkertijd het minst te begrijpen is.” Dat ambivalente is ook terug te zien in zijn inzending voor Good Looking in Ruurlo. De sluier van de persoon wordt onthuld, maar daarmee is nog niet duidelijk wie het is en/of wat het voorstelt. In 2020 mocht hij deelnemen aan het tv-programma ‘Sterren op het Doek’, met Tom Egbers als bekende Nederlander. “Na afloop koos hij niet voor mijn portret omdat het hem teveel aan zijn vader deed denken. Achteraf schreef hij me dat de kijker waarschijnlijk een andere keuze had gemaakt. Impliciet gaf hij misschien wel aan een beetje spijt van zijn keuze te hebben.”

Momenteel Dielemans aan een groot doek voor een tentoonstelling in museum De Fundatie in Zwolle. “Mijn werken worden groter. Dat komt ook omdat je met houtskool sneller grote vlakken vult. Houtskool biedt verder meer mogelijkheid tot contrast dan grafiet, waardoor het meer opvalt. Een werk gemaakt met grafietpotlood daarentegen is verfijnder en gedetailleerder, maar dus minder contrastrijk.”

De expositie Good Looking in Ruurlo is te bezichtigen van 14 mei tot en met 25 juni.


www.jasperdielemans.com

Grafiettekening ‘The Final Act’ uit 2021 van Jasper Dielemans. Foto: PR

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant