Wat hadden de leden van Steeds Beter, die onder leiding staan van regisseuse José Lageschaar (r), ernaar uitgekeken om weer te mogen spelen. Foto: PR

Wat hadden de leden van Steeds Beter, die onder leiding staan van regisseuse José Lageschaar (r), ernaar uitgekeken om weer te mogen spelen. Foto: PR

‘Dit kan alleen maar met een volledige inzet, in wat voor vorm dan ook’

Cultuur

RUURLO – Het deed de spelersgroep zichtbaar goed dat er zaterdagavond, na afloop van de derde en laatste voorstelling, een spontaan extra applaus opklonk van het publiek. Voorzitter van Toneelvereniging Steeds Beter en hoofdrolspeler in het blijspel ‘In Quarantaine’ Wim Weenk, liet het publiek namelijk weten dat men in amper twee maanden tijd het toneelstuk had ingestudeerd. En inderdaad was dat een ‘krachtsinspanning’ vanjewelste geweest. “Maar we hebben het graag voor jullie gedaan. Dank jullie wel. Ik ben trots op onze leden. Dit kan alleen maar met een volledige inzet, in wat voor vorm dan ook, van eenieder”, zo liet Weenk weten.

Door Jan Hendriksen

Wat hadden de acteurs van Steeds Beter, onder leiding van regisseuse José Lageschaar, ernaar uitgekeken. In 77 jaar dat Steeds Beter op de planken staat was het nog niet eerder voorgekomen dat er twee jaar achtereen niet gespeeld kon worden. Wim Weenk: “Over de afgelopen twee jaar is inmiddels zoveel gezegd. Dat wil ik niet meer doen.” De titel van het blijspel, dat Steeds Beter afgelopen weekeinde bij café-restaurant-zalen De Keizerskroon op de toneelplanken bracht, deed echter wel anders vermoeden: ‘In Quarantaine’. Maar daar hield iedere vergelijking op. De ziekte ‘pepperitus’ die gedurende de drie bedrijven als rode draad door het blijspel liep, werkte wel aanstekelijk voor het publiek. Er werd volop genoten. 

Museum
En ook van de ‘kunstschilderijen’ die de kinderen van school De Driesprong speciaal voor deze toneeluitvoeringen hadden gemaakt. De hoofdrol van museumeigenaar Frans Ruisaerts had Wim Weenk ‘In Quarantaine’ op verzoek van de ‘leescommissie’ voor zijn rekening genomen. Het blijspel speelde zich namelijk af in het museum van Frans die wel graag wat meer bezoekers over de vloer wilde. Zijn bevriende huisarts Federique Huizinga (Rianne Beuting – Faber) had daarvoor wel een kant-en-klaar idee: zij trok de aandacht van de landelijke pers door te doen alsof de ‘pepperitis’ in het museum was uitgebroken. Om te voorkomen dat deze jeukziekte zich uitbreidde moest iedereen drie dagen binnen blijven, ofwel in quarantaine. Maar daar zaten een paar toevallige bezoekers helemaal niet op te wachten. En het dwarsboomde ook de plannen van dief Simon, een rol die ijzersterk werd vertolkt door Niels Lageschaar, die een schilderij wilde stelen. Een uitbraak van de pepperitis’ was niet meer te voorkomen. Kortom een blijspel waarin allerlei verwikkelingen voor de nodige humor zorgde.

Naast Wim Weenk, Rianne Beuting-Faber en Niels Lageschaar speelden in het blijspel mee: Rieneke Hogevonder als Liselore de mooie, naïeve assistente van museumeigenaar Frans Ruisaerts, Wilfred Hendriksen als museumbezoeker Wiecher Driehuizen, Jannie Witteveen als Jolanda Driehuizen, de vrouw van Wiecher, Renske Faber als journaliste Els en debutante Marleen Blikman als kunstkenner Paulien. Souffleuse was Stien Timmermans. De grime werd door eigen leden van Steeds Beter verzorgt en het geluid en licht door enkele voormalige leden van de vorig jaar opgeheven Toneelvereniging Halle-Heide uit Halle.

Auteur
Leuk detail was dat de auteur van het blijspel ‘In Quarantaine’, Anne Terwisscha uit Nieuwegein, de voorstelling vrijdagavond persoonlijk bezocht. Steeds Beter was de eerste toneelvereniging die het blijspel van de geboren Fries voor het voetlicht bracht. Het had Terwisscha verrast dat de toneelgroep van Steeds Beter uit zoveel ‘jonge mensen’ bestond. “En dat hebben we als een groot compliment ervaren”, zo liet Wim Weenk tot slot na de zaterdagavond voorstelling weten.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant