Van links af Richard Grevelink (OVN), Erna Koeslag (Bedrijvenkring Berkelland), John Schuurman (BOV) en ondernemer Estrella van Liere. Foto: Rob Weeber
Van links af Richard Grevelink (OVN), Erna Koeslag (Bedrijvenkring Berkelland), John Schuurman (BOV) en ondernemer Estrella van Liere. Foto: Rob Weeber

Actie Beleg in Berkelland succesvol beëindigd

Algemeen

BERKELLAND - De actie ‘Beleg in Berkelland’ was bedoeld om de lokale ondernemer financieel te ondersteunen in de coronatijd. Klanten konden ten tijd van de lockdown bij een winkel naar keuze een digitale waardebon aankopen en deze verzilveren als de winkel weer open mocht.

Door Rob Weeber

Beleg in Berkelland startte op 2 februari als een samenwerking van de gezamenlijke ondernemersverenigingen in Berkelland, de gemeente met daarbinnen Team-EZ en de Bedrijvenkring Berkelland. De inzet was gezamenlijk het winkelaanbod overeind te houden. Een verdere verschraling van het winkelaanbod zou bovendien de leefbaarheid van de vier kernen teveel aantasten.

Terugkijkend op de actie, die vrijdag 26 maart sloot, kunnen de initiatiefnemers alleen maar tevreden zijn. Bedenker John Schuurman, tevens voorzitter van de Borculose Ondernemersvereniging (BOV), zag zelfs een extra impuls ontstaan. “Het is hartverwarmend om te zien hoe goed de actie is aangeslagen. Dat toont maar weer eens de saamhorigheid in onze gemeente aan. Omdat de winkels alweer beperkt open mogen, hebben veel klanten de bon al kunnen inwisselen. De praktijk leerde dat men zelfs meer besteedde dan de waarde van de vooraf gekochte bon. Dat alleen al maakt de actie tot een succes. Onze ondernemers hebben het nog steeds moeilijk en iedere hulp is welkom.”

Met vijf paginagrote advertenties, betaald door de gemeente, werd het publiek opgeroepen om de actie te steunen. Daarnaast werden verenigingen aangeschreven om hun leden te porren om mee te doen. Dat was ook een mooie manier om hun sponsoren, veelal lokale ondernemers, extra onder de aandacht te brengen. In Neede was Studio 16 een van de deelnemende ondernemers. Eigenaar Estrella van Liere kijkt er tevreden op terug. “Het was een actie die zeker impact gemaakt heeft en is blijven hangen in de hoofden van de mensen. Met een piek in het begin, zakte de actie in de loop van de tijd namelijk niet erg in. Het was fijn om de klant weer in de zaak te hebben. Uiteindelijk doen we het daarvoor.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant