De Oudestraat in Neede wil ook na de coronaperiode winkelstraat blijven. Foto: Rob Weeber
De Oudestraat in Neede wil ook na de coronaperiode winkelstraat blijven. Foto: Rob Weeber

Saamhorigheidsactie ‘Beleg in Berkelland’

Algemeen

BERKELLAND - Het is een eufemisme om te veronderstellen dat veel centrumondernemers het in de coronatijd niet makkelijk hebben. Met name de niet-essentiële winkels, zoals kappers, horeca en modezaken, worden hard getroffen. Onder de naam ‘Beleg in Berkelland’ bedachten de Ondernemersverenigingen uit Berkelland, de Bedrijvenkring Berkelland en de gemeente Berkelland een mooie actie waarmee het winkelend publiek de eigen winkelier kan ondersteunen.

Door Rob Weeber

Het verdwijnen van winkels is om twee redenen niet wenselijk. Ten eerste treft het de ondernemers en daarmee ook een stuk werkgelegenheid en ten tweede heeft het een negatief effect op de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van stad of dorp. Een van de gevaren die voor veel ondernemers op de loer ligt, is de teruggang in liquiditeit. Met name winkels in het modesegment hebben de lente-inkopen voor de boeg, maar de wintercollectie nog niet verkocht. Verder is de doorlopende huur voor veel ondernemers een last.

Lokale samenwerking met de consument
Als inwoner van Berkelland kan men de eigen winkelier ondersteunen en aldus helpen om de lockdown periode te overleven. De vorm waarin is de waardebon, een vorm van ‘vooruitinvestering’ waarmee na de lockdown periode het rendement kan worden behaald. “De situatie voor veel ondernemers is nijpend,” geeft wethouder financiën Gerjan Teselink toe. “Door een tekort aan financiële middelen dreigt sluiting van winkels. De coronamaatregelen zijn landelijk en dus kunnen we hier lokaal niets aan veranderen. Het is daarom belangrijk dat de inwoners zich verbinden met de winkeliers en hen steunen. Vanuit dat perspectief werken we graag mee aan het idee van de waardebon. Daarmee verkrijgen de winkeliers nu geld en hoeven ze pas later de tegenprestatie te leveren.”

Ook burgemeester Joost van Oostrum staat vierkant achter de actie. “Dichte winkels zijn een trieste aanblik voor een gemeente. Het is echt niet zo dat onze winkeliers stilzitten of niet creatief zijn, maar ze hebben het lastig. Gelukkig helpen de overheden mee, bijvoorbeeld door opschuiving van de Onroerend zaakbelasting. De vraag is echter of dat op termijn voldoende is. Daarom ben ik blij dat we een in Berkelland nieuw initiatief hebben ontwikkeld dat uitgaat van lokale saamhorigheid en samenwerking met de consument. We willen ook straks nog kunnen winkelen.”

De actie ‘Beleg in Berkelland’ gaat 2 februari van start. Met behulp van de gemeente verschijnt in week 5, 6,7 en 8 een paginagrote advertentie in het Achterhoek Nieuws waarin onder meer staat welke ondernemers deelnemen. Via de afgedrukte QR code kan de consument bij de winkel(s) naar keuze online een waardebon aanschaffen welke na aankoop toegestuurd wordt. De betreffende waardebonnen zijn alleen geldig voor de winkel(s) waarin ze gekocht zijn en kunnen na de lockdown periode in de winkel(s) worden verzilverd.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant