De banner ligt uitnodigend als een rode loper voordat hij aan de gevel van de Walburgiskerk wordt bevestigd. “World Press Photo is voor de zesde keer in Zutphen. Normaal gesproken is de tentoonstelling wereldwijd in negentig steden te zien. Nu slechts in negen steden, waarvan Zutphen er  één van is. We hebben geluk dat de Walburgiskerk de ruimte biedt.” Links Patrick van Gemert en rechts Arjen Woudenberg, inspirators en organisatoren van het eerste uur. Foto: Gerard Mühlradt
De banner ligt uitnodigend als een rode loper voordat hij aan de gevel van de Walburgiskerk wordt bevestigd. “World Press Photo is voor de zesde keer in Zutphen. Normaal gesproken is de tentoonstelling wereldwijd in negentig steden te zien. Nu slechts in negen steden, waarvan Zutphen er één van is. We hebben geluk dat de Walburgiskerk de ruimte biedt.” Links Patrick van Gemert en rechts Arjen Woudenberg, inspirators en organisatoren van het eerste uur. Foto: Gerard Mühlradt

Confronterende en ontroerende nieuwsfoto’s in Walburgiskerk

Algemeen

World Press Photo ook dit jaar in Zutphen: van 10 juli tot 3 augustus

Door Joyce de Schepper

ZUTPHEN - World Press Photo komt dit jaar toch naar Zutphen. “Zoals ieder jaar waren we gemotiveerd om de tentoonstelling naar Zutphen te halen. Helaas werden tot voor kort alle evenementen afgelast. Onlangs mochten de musea weer open en toen ook de ondernemers en Zutphen Promotie vroegen of het mogelijk was de tentoonstelling te organiseren, gaf dat voor ons de doorslag”, vertellen Patrick van Gemert en Arjen Woudenberg, die de tentoonstelling voor de zesde keer organiseren. “Waar we voorgaande jaren drie maanden over deden, hebben we nu in drie weken gedaan!”

Patrick is ruim twintig jaar fotograaf met onderwaterfotografie als specialisme en heeft samen met zijn vrouw Fiona het Zutphens Persbureau. “Het is geweldig om de top van de fotojournalistiek hier in Zutphen te hebben.” Mede-initiator en -organisator Arjen is bijna twintig jaar uitgever. “Onze boeken (van KMuitgevers) onderscheiden zich vooral door de kwaliteit en de impact van fotografie. Daar zit ook meteen de link met World Press Photo.”

De kracht van beeld
Naast het persoonlijke contact dat Patrick dankzij de tentoonstelling met andere fotografen heeft, vindt hij het belangrijk dat de foto’s laten zien wat er verder in de wereld gebeurt. “Het is een brede tentoonstelling. Er is ruimte voor hard nieuws, maar ook voor sport- en natuurfotografie. In het nieuws hoor en lees je vaak maar een fractie van wat er wereldwijd gebeurt. Door de tentoonstelling beleef je 2019 weer dankzij de kracht van het beeld”, beaamt ook Arjen. “Mensen worden getriggerd door beeld. Dat zagen we voorgaande jaren steeds als mensen de beroemde overzichtscollage van 65 jaar World Press Photo bekijken waar alle prijswinnende foto’s op afgebeeld staan. Je merkt dan wat beeld doet in je geheugen en dat je met beelden heel goed kunt associëren en terugkijken.”

'Door de expositie beleef je 2019 weer dankzij de kracht van het beeld'

Naslagwerkje
World Press Photo is dit jaar wat soberder van opzet; geen lezingen of speciale opening, geen avonden voor partners en sponsoren en ook een tweede tentoonstelling ontbreekt zoals vorig jaar Foto Zomer die liet zien wat er verder in de stad te doen was. Wel volop ruimte en rust om van de indrukwekkende expositie te genieten. Patrick: “Het heeft als voordeel dat we ons helemaal kunnen concentreren op de expositie en dat de hele kerk ingericht wordt met de tentoonstelling.” Bovendien krijgen de bezoekers bij binnenkomst een brochure waarin de foto’s met bijschriften staan van de tentoongestelde foto’s. Met de brochure in de hand kunnen mensen afstand houden en tegelijkertijd de tekst lezen die bij de foto’s horen. “Een extraatje dat de mensen mee naar huis mogen nemen. Het is een echt bewaarexemplaar geworden. Zo mooi! Een naslagwerk waarbij je nog eens terug kunt kijken en de foto’s nog eens opnieuw kunt beleven.”

Combinatie van zijn en zien 
Het nieuws van de afgelopen maanden werd bepaald door de uitbraak van het coronavirus. Een abstract begrip. Hoe breng je een abstract begrip als corona in beeld? Patrick geeft een voorbeeld: “De New York Times brengt de andere kant van corona in beeld en portretteert bijvoorbeeld iemand die de hond uitlaat voor een patiënt met corona of iemand die mondkapjes maakt. Zelf heb ik de lege binnenstad van Zutphen gefotografeerd in coronatijd”, licht Patrick toe. “Een foto moet triggeren, liefst moet er iets afwijkends te zien zijn. Volgend jaar zullen we ongetwijfeld coronafoto’s zien en veel foto’s van de Black Lives Matter-demonstraties. Belangrijk voor een goede foto is dat je als fotograaf ziet wat er gaande is.” Zo herinnert Arjen zich een foto van een aantal jongens die lol lijken te maken op een boot. “Maar ga je beter kijken, dan zie je dat het om jongeren gaat die fascistische gebaren maken. Knap dat een fotograaf er op dat moment daar is én de foto maakt. Zo word je als kijker meegenomen in een andere cultuur. Als fotograaf moet je niet alleen oog hebben voor wat er gebeurt, maar de foto dan ook daadwerkelijk maken. Het resultaat van die combinatie zie je op confronterende en ontroerende wijze terug in World Press Photo.”

www.worldpressphotoinzutphen.nl

Reserveer uw bezoek op worldpressphotoinzutphen.nl 
World Press Photo in de Walburgiskerk in Zutphen loopt vanaf vrijdag 10 juli tot en met zondag 2 augustus. Dagelijks kunt u van 11.00 tot 17.00 uur terecht, op zondag en maandag van 13.00 tot 17.00 uur. Vanwege de coronamaatregelen is het noodzakelijk om uw bezoek vooraf te reserveren, bij voorkeur digitaal via worldpressphotoinzutphen.nl.
Op de website kiest u de dag en het tijdstip waarop u de tentoonstelling wilt bezoeken. Aan de hand van een tijdslot van twintig minuten worden steeds kleine groepjes bezoekers toegelaten. Via uw reservering bent u verzekerd van uw bezoek en heeft u maximaal anderhalf uur de tijd om de tentoonstelling te bezoeken.
De organisatie heeft coronamaatregelen gebaseerd op het coronaprotocol zoals dat is opgesteld door de Museumvereniging, in lijn met de richtlijnen van het RIVM. Zo is er één looprichting in de kerk. De bezoekers komen via een aparte ingang binnen en verlaten de kerk via een uitgang aan de andere kant van de kerk. Met een maximum van honderd bezoekers kunt u op een verantwoorde wijze genieten van de tentoonstelling. Kaarten kosten 5 euro per persoon.

Foto: Yasuyoshi Chiba / Agence France-Presse

De serie foto’s is ook dit jaar zeker weer de moeite waard. De Japanse fotograaf Yasuyoshi Chiba heeft dit jaar de World Press Photo of the Year gewonnen met zijn foto Straight Voice. Hij maakte het beeld in Khartoem, Soedan op 19 juni, 2019. Op de foto is een jonge man te zien die, verlicht door mobiele telefoons, een gedicht voordraagt, terwijl demonstranten slogans reciteren die oproepen tot vrede en gerechtigheid.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant