Maarten Reimes op één van de terrassen die vanaf 1 juni weer open gaan. Foto: Rob Weeber
Maarten Reimes op één van de terrassen die vanaf 1 juni weer open gaan. Foto: Rob Weeber

Coronaprotocol Hof van Eckberge zet trend

EIBERGEN - Wie de ontwikkelingen bij Hof van Eckberge in Eibergen volgt, weet dat het bedrijf geen trendvolger is, maar eerder een trendzetter. Eigenaar en ondernemer Maarten Reimes handelt het liefst vanuit een proactieve houding waarbij hijzelf naar oplossingen voor gerezen situaties zoekt. Zo’n situatie is bijvoorbeeld de huidige coronacrisis. Toen op 16 maart de lockdown inging, was Hof van Eckberge al gesloten. De heropening van horecabedrijven en terrassen zou gepaard gaan met vragen en onduidelijkheden. Hof van Eckberge was ze voor en toetste vooraf een zelf opgesteld protocol met gemeente en boa’s. Dat protocol heet: ‘Heropening Hof van Eckberge fase 1’. Protocol fase 1 loopt van 20 tot 31 mei.

Door Rob Weeber

De coronacrisis trof ook Hof van Eckberge. De evenementenlocatie sloot de deuren op 15 maart en zat dus negen weken zonder inkomsten. “In die weken hebben we echter niet stilgezeten”, aldus Maarten. “We hebben de lockdown-periode gebruikt om onderhoud te plegen. Daarnaast hebben we organisatorisch gekeken hoe we met de versoepelde openingsregels om zouden kunnen gaan. We hebben het geluk dat we conform de inschrijving bij de Kamer van Koophandel onder de sector ‘Pret- en themaparken’ vallen. Dat betekent dat we op 20 mei al open konden en niet zoals de horeca pas op 1 juni. Die eerste periode echter hebben we als een testperiode gemarkeerd. De testen zijn verlopen conform het protocol dat we zelf hebben geschreven. Natuurlijk voldoet het wel aan de richtlijnen van het RIVM. Om echter achteraf niet voor verrassingen te staan, hebben we de gemeente gevraagd om het in samenwerking met de boa’s vooraf te toetsen op ‘veiligheid’. Toen we dus op 20 mei open mochten, wisten we dat we het op de juiste manier hadden aangepakt. Dat is natuurlijk een hele geruststelling voor zowel onze medewerkers als onze klanten.”

Handhaven van de regels doe je samen
Onderliggend aan het protocol heeft Hof van Eckberge een digitaliseringsslag gemaakt. Alle tickets worden nog uitsluitend online verkocht en betaald, gekoppeld aan tijdsloten. Zo weet de klant precies wanneer hij wel en niet terecht kan en beheerst het bedrijf de in- en uitstroom van de gasten. Papier komt er niet meer aan te pas. De gasten laten hun ticket via hun telefoon door de kassamedewerker scannen. De medewerker zit daarbij achter een veilig scherm. Sensorspoeling bij toilet en wasbak was er al, evenals de automatische toegangsdeuren. Daarnaast kende het bedrijf al een selfservice lijn voor het afhalen van versnaperingen, lunches en diners. Tenslotte geldt een routeplan door het bedrijf.

De hoeveelheid gasten is berekend op vastgestelde, beschikbare protocolcapaciteit, in het geval van Hof van Eckberge 10.000m2. In theorie zou dat 2.500 gasten per dag kunnen betekenen, rekening houdend met een ruime afstandszone van vier m2 rondom iedere gast. Voor de periode 20 mei tot 31 mei geldt echter een maximale capaciteit van 2.50 gasten per dag. “Ons doel is Hof van Eckberge op een goede en veilige manier door deze crisis te krijgen,” legt Maarten uit. “Belangrijk daarbij is dat we ook ons team behouden. Als we deze fase 1 goed doorkomen, dan kunnen we vanaf 1 juni met een gerust hart fase 2 opstarten met een verwachte bezoekerscapaciteit van zo’n 1.000 mensen per dag. In die fase gaan we bijvoorbeeld ook het eten van te voren laten bestellen en hebben we de mogelijkheid om onze tijdsloten te verfijnen. Ook het terras is dan weer beschikbaar. We houden rekening met gezinnen en losse gasten en verdelen de terrasruimtes over meerdere plekken in ons park. Ook binnen is dan gelegenheid om te eten, zij het voor slechts dertig gasten. De spelletjes- en activiteitenplekken blijven binnen nog gesloten. Handhaving zullen we samen met de gasten doen. We blijven waakzaam en spreken de gast er desnoods op aan, maar het gaat erom dat je het samen doet.”

De gemeente was verrast en tegelijkertijd verheugd met het initiatief van Hof van Eckberge, aldus de ondernemer. Met name ook de proactieve houding naar hen toe, de bereidheid om samen tot een sluitend protocol te komen, was vernieuwend en werd zeer gewaardeerd. Hof van Eckberge stelt haar protocol open voor collega-ondernemers. Wie geïnteresseerd is in ‘Heropening Hof van Eckberge fase 1’, kan contact opnemen met Maarten Reimes

www.hofvaneckberge.nl/contactFoto: Maarten Reimes op een van de terrassen, die vanaf 1 juni open gaan (Foto: Rob Weeber)

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden