Sinds anderhalve week dragen de medewerkers van Plus Kogelman speciale hesjes .Foto: Plus Kogelman.
Sinds anderhalve week dragen de medewerkers van Plus Kogelman speciale hesjes .Foto: Plus Kogelman.

Supers geven corona weinig kans

Algemeen

'Klanten werken goed mee, zijn begripvol en geduldig'

Door Jan Hendriksen

RUURLO - Sinds de uitbraak van het corona-virus hebben de Ruurlose supermarkten Plus, Coop en Aldi tal van maatregelen genomen om het virus buiten de deur te houden en besmetting te voorkomen. Kassamedewerkers zitten achter plexiglas, de handgrepen van winkelkarretjes en pinapparaten worden regelmatig gereinigd, er vindt soms een deurbeleid plaats en overal zijn op de vloeren met plakband zichtbare markeringen aangebracht die de afstand van 1,5 meter aangeven.

Alle maatregelen en gedragsregels hebben veel impact op de supermarktmedewerkers en brengen ook extra werkzaamheden met zich mee. Maandag vroegen we aan Yvonne Kogelman van supermarkt Plus Kogelman en een tweetal personeelsleden hoe zij deze bijzondere omstandigheden en periode beleven. Kassamedewerkster Sharon is er inmiddels aan gewend dat ze haar scanwerkzaamheden achter een plexiglazen wand verricht. "We zijn er erg aan gewend dat we dienstbaar en in contact zijn met onze klanten, maar nu moeten we een hele stap terugdoen. Letterlijk en figuurlijk is er nu afstand. Bij heel veel vanzelfsprekende handelingen zoals het overhandigen van een zegelboekje moeten we extra alert zijn", aldus Sharon.
Op de vraag of ze bang is om besmet te raken met het corona-virus antwoordt ze een beetje dubbel. "Niet bang omdat er in mijn directe omgeving geen en in onze regio nauwelijks corona-gevallen bekend zijn. Maar heel soms ben ik wel een klein beetje onrustig wanneer een enkele klant alleen maar contant kan/wil betalen."
Om de 1,5 meter afstand in acht te kunnen nemen kijkt vulploegmedewerker Casper meer om zich heen. Dan kan hij beter reageren op bewegingen van de klanten. Casper vertelt dat er speciale hesjes werden besteld toen de maatregel van 1,5 meter afstand houden bekend werd. Hij draagt het nu sinds anderhalve week. "Het lukt niet altijd om de volledige 1,5 meter in stand te houden omdat zowel klanten als wijzelf soms toch onbewust bewegingen maken", zegt Casper.

Grote impact
Yvonne Kogelman vertelt dat het aanvankelijke hamstergedrag en de enorme toename van het aantal E-commerce bestellingen grote impact hadden en hebben op alle bedrijfsprocessen en dus ook op de medewerk(st)ers. "Gelukkig hebben we een mooi team en is iedereen bereid om de schouders eronder te zetten en de klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Ook onze klanten werken goed mee, zijn begripvol en geduldig. Echt Achterhoek: 'Met elkaar - voor elkaar!'", aldus Yvonne Kogelman.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant