Steeds een nieuwe baan: meer geld, meer ervaring, meer kennis

Jongeren tot 25 jaar wisselen het meest vaak van baan. In 2017 ging eenderde voor ander werk, in de groep tot 45 jaar ging het om dertien procent. Zes procent van de 45plussers wisselde van baan, zo laten cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zien. Jobhoppen onder jongeren is de trend.

Jongeren blijken nog echte jobhoppers. Hup van de ene naar de andere baas. Dossiers in je Cowboysbag onder de arm en door. Vooral als er een promotie lonkt, stappen ze graag over. En ook wordt veelal van baan gewisseld omdat dat leidt tot meer ervaring en kennis opdoen. En meer geld verdienen.

Vaak blijkt dat binnen eenzelfde baan vaak niet te lukken. Wissel je van baan dan is er meer kans op een hoger salaris. Soms gaat het wel om een salarisverschil van duizend euro of meer, vertelt een arbeidspsycholoog aan Metro.

In Hong Kong is jobhoppen gewoon
Met name in het begin van een carrière wordt veel van baan gewisseld. Wereldwijd spant Hong Kong daarbij de kroon. Ook jongeren uit Maleisië en Indonesië blijken jobhoppers. Ze blijven gemiddeld een maand of tien bij een werkgever, zo meldt een recruiter in Hong Kong. Het gaat vooral om millenials die werken in de financiële sector of accounting.

Nederlandse jongeren blijven langer hangen dan hun internationale collega's. Gemiddeld blijven ze 2,5 jaar bij een bedrijf, Belgen 2 jaar en Zweden 1,89 jaar. Zo blijkt uit onderzoek van CVster, een bedrijf dat mensen ondersteunt bij het opstellen van hun curriculum vitae.

Hong Kong blijkt vooruit te lopen op de trend van het jobhoppen. Jongeren blijken over het algemeen weer steeds sneller van baan te wisselen. Er zijn veel vacatures. Jongeren zijn flexibel, een weekendtas is zo gepakt en verhuizen is geen probleem. Dat maakt dat ze snel kunnen overstappen.

Tot je pensioen bij dezelfde baas?
Zo wordt ook opgemerkt dat veel jongeren het echt niet zien zitten om tot hun pensioen bij een baas te blijven. Vaak willen jongeren na een jaar alweer iets anders. En voor je het weet wandelen ze met hun goed gevulde Burkely en laptop naar een andere baas.Uit een vorig jaar gehouden onderzoek onder tweehonderd werkgevers (Indeed) blijkt dat 25 procent meent dat jobhoppers een negatieve invloed op het bedrijf hebben. Ze snappen de voordelen van medewerkers met veel ervaring, maar zien het minder zitten om steeds nieuwe mensen in te moeten werken.

Schep doorgroeimogelijkheden
Jongere bedrijven blijken er sowieso meer voor open te staan dan de traditionele bedrijven. "Zij weten dat het hoort bij de nieuwe generatie. Op toekomstige cv's zie je gewoon veel meer ervaring." Zo meldt een manager Student Jobs International. Hij meent dat werkgevers ook wel meer kunnen doen om jonge werknemers in dienst te houden. "Geef feedback en schep eerlijke verwachtingen over doorgroeimogelijkheden. Ik werk bijvoorbeeld zelf al zes jaar bij dit bedrijf, want ik heb regelmatig een nieuwe rol. Dat houdt het uitdagend."

Dit artikel wordt u aangeboden door 24Marketing. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.

Meer berichten