De onthulling van het nieuwe verkeersbord door de leerlingen. Foto: Rob Weeber
De onthulling van het nieuwe verkeersbord door de leerlingen. Foto: Rob Weeber (Foto: )

Basisschool Nettelhorst ontwerpt verkeersbord

BORCULO - De Nettelhorsterweg, de acht km lange N825 tussen Borculo en Lochem, gaat vanaf het voorjaar 2020 op de schop. De veiligheid op de weg is al jaren een punt van discussie, met name door de toegenomen verkeersintensiteit. Een van de knelpunten op de weg is de kruising met de Broekstraat, het punt waar de basisschoolleerlingen van de Nettelhorst moeten oversteken. Om aandacht voor dit oversteekpunt te vragen, hebben leerlingen van groep 7/8 in samenwerking met verkeersdeskundigen van de provincie een eigen verkeersbord mogen ontwerpen. Maandag werd het bord onthuld.

Door Rob Weeber

Het bord moet fietsers bewuster maken van de gevaarlijke kruising. Daarnaast had het project tot doel de kennis van verkeersveiligheid van de leerlingen te vergroten.

Maandagochtend kwamen alle initiatiefnemers bijeen en onthulden het verkeersbord. Het bord liet de winnende tekening zien van Luuk en een medeleerling. Zij hadden het geluk dat hun ontwerp in een heus verkeersbord werd omgezet dat aan alle wettelijke eisen voldoet. De afbeelding laat een vrachtwagen zien met twee fel gekleurde poppetjes die bij een fictief ongeluk betrokken zijn. Het toegenomen aantal vrachtwagenbewegingen was met name een detail dat de leerlingen wilden uitbeelden. Inmiddels is bekend dat de weg op de kruising met de Broekstraat tenminste een middenberm krijgt.

De geplande vernieuwing van de weg leidde twee jaar terug tot het bewonersinitiatief De Slimste Weg. De bewoners pleitten voor een aanpak die verder ging dan alleen asfaltrenovatie. De omwonenden hebben namelijk naast verkeersdrukte ook last van geluid en fijnstof. Het bewonersinitiatief keek om zich heen en zocht onder meer de verbinding met de TU-Delft en het Saxion. Dat leidde uiteindelijk tot de Proeftuin Nettelhorst, een gebiedsgerichte benadering, waar innovaties op het gebied van stank, geluid, fijnstof, signalering en snelheidsreductie uitgetest gaan worden.

Recent zijn in samenwerking met het Saxion vier plekken aangewezen waar gedurende zes weken een proef met een geluidsvangrail kan plaatsvinden. Deze innovatie absorbeert niet alleen geluid, maar haalt bovendien door de ingebouwde beplanting fijnstof uit de lucht. Ook slimme signalering is een actueel thema binnen de Proeftuin Nettelhorst. In het voorjaar van 2020 wordt de eerste twee kilometer weg aangepakt, het stuk vanaf de Lochemse kant tot iets voorbij de kruising met de Broekstraat. In 2021 volgt het stuk richting Borculo. De renovatie betekent overlast voor omwonenden, maar ongetwijfeld vindt de Proeftuin Nettelhorst ook hier een slimme oplossing voor.
 

Meer berichten