De initiatiefnemers van de samenwerking, Richard Grevelink, Ronnie Konniger en Marcel Stroet. Foto Rob Weeber
De initiatiefnemers van de samenwerking, Richard Grevelink, Ronnie Konniger en Marcel Stroet. Foto Rob Weeber

Centrumondernemers versterken binding met Needse Jammarkt

NEEDE - Dat Neede een vleermuizendorp is, mag algemeen bekend zijn, maar Neede is ook een jamdorp. De geschiedenis begint eind 19e eeuw als de voormalige gemeentesecretaris Gerardus Voerman zijn kwekerij in Rietmolen omzet in de N.V. Tuinbouw Maatschappij Gelderland. In 1903 bouwt hij een fabriek aan de Stationsweg en begint met de productie van jam. Sinds augustus 1991 wordt deze historie ieder jaar herdacht met de Needse Jammarkt.

Door Rob Weeber

Woensdag 21 augustus is het weer zover, dan wordt de 29e editie gehouden. Het evenement, georganiseerd door de Stichting Nationale Jammarkt Neede, trekt jaarlijks zo'n 10.000 bezoekers en is dus belangrijk voor het dorp. Maar wat gebeurt er op 22 augustus? Wie herinnert zich dan nog Neede Jamdorp? Om het imago van Neede als Jamdorp te verstevigen, hebben enkele centrumondernemers, alsmede de Stichting Nationale Jammarkt Neede en de Needse Ondernemersvereniging (OVN) de handen ineen geslagen en iets nieuws bedacht. Op 21 augustus wordt de Jammarkt ter hoogte van Stroet meer 'aangekleed' met jamgerelateerde artikelen. Daarnaast is er een jamquiz gemaakt. Eichenwald Mode zorgt voor een koor en Café Vally's voor een bandje. Het doel is duidelijk, de samenwerking tussen de centrumondernemers en de Stichting Nationale Jammarkt Neede moet verstevigd worden. Lange termijn doel is het imago van Neede in de breedte te verstevigen.

Iedereen kan woensdag 21 augustus meedoen aan de quiz. Alleen het meedoen al wordt beloond met een heerlijke jamkoek van Stroet. De quiz neemt deelnemers mee door de geschiedenis van dertig jaar jamfabriek. Degene die de meeste punten weet te verzamelen, krijgt een barbecue ter waarde van 200 euro. Ook aan de kinderen is gedacht; voor hen is er een speciaal 'jampot-balwerpspel'.

De ontwikkeling van de Jamfabriek heeft gelijkenis met die van de textielfabrieken. Beide maakten deel uit van het dagelijks leven in het dorp, drukten zelfs hun stempel erop. Maar na sluiting herinnert er nog weinig aan. Wie weet bijvoorbeeld dat de villa Henriëtta-La Tour in het dorp gebouwd is door de eigenaar van de jamfabriek? En wie weet waar precies de jamfabriek heeft gestaan? De waarde van de historie voor het dorp is groot en dat gegeven wordt meer en meer ingezien. Niet voor niets besteedde de carnavalsoptocht uit 2018 ook aandacht aan het thema jam. Iedereen die ideeën heeft over hoe het jamimago van Neede verbeterd kan worden, mag dit insturen aan de Stichting Nationale Jammarkt Neede: e-mail: info@jammarkt.nl. Voor meer informatie over de jammarkt kan iedereen terecht op de website.


www.jammarkt.nl

Meer berichten