Jorn Geerligs en Esther Roode bij de speciale verzamelkar voor de online bestellingen. Foto: Jan Hendriksen. .
Jorn Geerligs en Esther Roode bij de speciale verzamelkar voor de online bestellingen. Foto: Jan Hendriksen. .

Esther Roode: 'Het verleden herleeft met de online verkoop'

Algemeen

RUURLO – Boodschappen doen anno 2019 is allang niet meer je winkelkar volladen en afrekenen bij de caissière. Naast de fysieke winkels zijn er namelijk ook online supermarktdiensten. 'We hebben het druk' is tegenwoordig zo'n gevleugelde uitdrukking en dan dient gemak de mens. Ondanks de ruime openingstijden groeit de online dienst ook in Ruurlo gestaag bij de supermarkten.

Door Jan Hendriksen

Maar zijn die 'online' bestellingen en thuisbezorgingen anno 2019 wel zo bijzonder. Want als we naar het verleden kijken werden de boodschappen ook besteld en bezorgd. Toen echter op een geheel andere wijze. De bestellingen werden tot 25 jaar geleden namelijk in een winkelboekje opgeschreven of doorgebeld. De ouderen onder ons kennen namelijk nog het fenomeen 'winkelboekje'. Vraag het maar aan medewerkster Esther Roode- te Riet (46) van supermarkt Plus Kogelman die al dertig jaar supermarktmedewerkster is. "Het verleden herleeft", zo merkt Esther op als ze met een speciale verzamelkar onder het motto 'Hier wordt jouw online bestelling met zorg verzameld' een rondgang door de Ruurlose supermarkt maakt. Ze maakte de tijd nog mee dat de 'winkelboekjes' bij de kassa werden ingeleverd en ze de boodschappen in dozen verzamelde. Nu is het een digitale handscanner waarop de bestelde boodschappen zijn af te lezen en een speciale kar waarmee ze door de winkel loopt. "Maar het principe is het zelfde", zo verklaart Esther die de boodschappen net als tot 25 jaar geleden ook bij de mensen aan huis bezorgt. "Ook dat heeft een ander karakter gekregen. Vroeger werd je bij bijna elke bezorging uitgenodigd voor een kop koffie en werden de boodschappen contant betaald. Nu worden de kosten automatisch afgeschreven en blijft het bij de bezorgingen bij een kleine versnapering. Zoals onlangs bij de tropische temperaturen toen ik regelmatig op een ijsje werd getrakteerd."

Spelregels
Het online bestellen kent bij Plus aan aantal spelregels. Zo moet er voor een minimaal bedrag van 25 euro aan boodschappen besteld worden en kost het thuisbezorgen zes euro. "Maar dat bedrag geldt niet als men van speciale aanbiedingen gebruik maakt. Dan worden ze gratis bezorgd", zo verklaart Jorn Geerligs die voor Plus Kogelmarkt de online verkoop coördineert. Een online bestelling vóór middernacht wordt de volgende dag bezorgd. Verder laat Jorn Geerligs weten dat men bij een online bestelling zelf kan aangeven in wel tijdvak men volgende dag de boodschappen thuis bezorgt wil hebben. "We kennen per dag tussen 8.00 en 18.00 uur vijf blokken van twee uur waarin we op verzoek de boodschappen bezorgen."

Express
Daarnaast kent Plus nog een extra service. Bij Plus heet de service van 'vandaag bestellen, vandaag in huis' Plus Express. Binnen twee uur na de bestelling worden de boodschappen dan bezorgd binnen de postcodegebieden waarin Plus Kogelman actief is. Men betaalt dan en extra toeslag van twee euro voor de dienst van dezelfde dag leveren.

Eisen
Intussen heeft Esther Roode de speciale kar waarin drie kratten met boodschappen kunnen worden verzameld volgepakt en worden de kratten in de koeling geplaatst. "Want aan de bewaring worden ook speciale eisen gesteld", zo verklaart Geerligs terwijl Esther weer een nieuwe ronde maakt. "En die ronde kent altijd de zelfde looplijnen. Want de bestelde boodschappen verschijnen op de handscanner in een zodanige volgorde dat de looplijnen voor de verzameling voor Esther tot een minimum worden beperkt."


Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant