De kunstenaars. Foto: Rob Weeber
De kunstenaars. Foto: Rob Weeber

Herman Wansink host tijdens Atelierroute Berkelland

Algemeen

BERKELLAND - Kunstenaar Herman Wansink is ook tijdens de Atelieroute 2019 weer gastheer voor diverse collega-kunstenaars. Aan de Borculoseweg in Neede zullen op 7 en 8 juni vijf kunstenaars hun werk laten zien. Herman zelf maakt beelden van roestvast staal. Kees Weimer werkt veel met cortenstaal. Harrie Stortelder (Hasto) schildert abstract in de stijl van Corneille. Cobi Stortelder toont haar keramiekwerk en Nina ten Berge verzorgt de decoratie van de locatie. Zij vervaardigt kussens van gebruikte stoffen.

Herman Wansink ontwerpt al jaren roestvast stalen beelden. Wat ooit begonnen is met een verjaardagscadeau, groeide uit tot een pure ontspanning. Het materiaal is voor hem het beste om zijn diepere emoties vast te leggen. Zijn eerdere werk valt onder de noemer 'experimenteel', zijn latere werk echter is veel complexer en meer verbonden met het thema 'liefde'. Ieder beeld van Herman heeft een gat. Met deze doorkijk wil hij benadrukken dat zijn beelden weliswaar in het middelpunt staan, maar tegelijkertijd als het ware opgaan in hun omgeving. Het moet de aandacht wegleiden van de pure abstractie van het materiaal en de verbondenheid met de eeuwige wereld om ons heen vangen. Het aspect eeuwigheid wordt tevens onderstreept door de functie van zijn beelden, het zijn urnen waarin as van overledenen geborgen kan worden.

De Zwaan inspireert
Ook Kees Weimer is een metaalkunstenaar. Hij werkt met diverse soorten metaal, waaronder cortenstaal. Metaal is weerbarstig, maar toch weet hij het iedere keer om te vormen tot een fraai metalen sculptuur. Hij gaat naar eigen zeggen graag de uitdaging met het metaal aan. Een van zijn opzienbarende creaties is de contrabas. De bas is voor hem een mooi gevormd instrument dat de klassieke schoonheid en vorm van de vrouw symboliseert. Een ander opvallend beeld is 'De Stier' waarmee hij in Barneveld en omgeving veelvuldig exposeerde. Het beeld betelende een terugkeer naar groter formaat. Een ander beeld van formaat is zijn werk 'De Zwaan'. Het bijna twee meter hoge kunstwerk kan drijven in het water en werd al eerder tentoongesteld in de vijver van de tuin van het Kröller-Müller Museum in Otterlo. De glinstering van het metaal moet de toeschouwer op het bankje aan het water inspireren tot overpeinzingen.

Cobra-abstractie
Harrie Stortelder (Hasto) is al van kinds af aan gebiologeerd door de kunst. Van zijn zuur verdiende krantengeld kocht hij op 13-jarige leeftijd zijn eerste doosje olieverf. Het koste hem fl. 49,95. Een opleiding aan de kunstacademie was geen beroep volgens thuis en hij werd schilder. De kunst echter heeft hem nooit losgelaten. Harrie begon met landschappen, stillevens en portretten, maar vond daar op den duur weinig bevrediging in. Hij kwam in aanraking met de Cobragroep en adapteerde hun stijl en begon met intuïtief schilderen, met primaire kleuren. Harrie werkt nooit vanaf papier, maar het werk ontstaat vanuit de gedachte. Hij weet nooit van te voren welke vorm ontstaat of waar hij eindigt. Pas als hij meer dan de helft van zijn gedachten uitgeschilderd heeft, krijgt hij het einddoel in zicht. Binnen de lijntjes blijven is hem vreemd.

Memory pillows
Kunst is voor Nina ten Berge een echte hobby. Op zoek naar mooie, decoratieve kussens kwam zij uiteindelijk bij haarzelf terecht. Ze verwerkt uitsluitend gebruikte materialen, zoals kleding en gordijnen. Ook spint ze garen van 2e hands T-shirts, waarmee ze weer een lap breit. Hoewel ze ook in opdracht werkt, geeft ze altijd haar eigen signatuur aan het werk mee. Naar de toekomst toe wil ze zich toeleggen op het maken van 'memory pillows', kussens gemaakt van kleding van overledenen. Het is voor Nina de eerste keer dat ze meedoet aan een kunstroute.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant