Jan Spekschoor (links)  feliciteert Jan Derks met de overname van BAS-Netwerk bv. Foto: Han te Hennepe
Jan Spekschoor (links) feliciteert Jan Derks met de overname van BAS-Netwerk bv. Foto: Han te Hennepe Han te Hennepe Fotografie

Aan het 'Werx' met Jan Derks en Bas-Netwerk

Algemeen

EIBERGEN - Jan Spekschoor (1952) startte in 2009 in Winterswijk zijn uitzendbureau en verhuisde 2013 naar Eibergen. Met het devies 'Wij zijn betrokken en luisteren naar u' werd een sympathiek en stabiel bedrijf opgebouwd met een uitstekende naam in de uitzendbranche. Met het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd besloot Jan zijn bedrijf te verkopen. Jan Derks (1962) komt uit Wijchen en startte zijn carrière als schade-expert voor de autoschadeherstelbranche bij Achmea. Hij richtte in 2008 zijn uitzendbureau Derks BV op na eerder al een bedrijf in de autoschadeherstel te hebben gekocht. In 2011 kocht hij zijn tweede autoschadeherstelbedrijf, maar in 2015 besloot hij beide bedrijven te verkopen en zich uitsluitend nog op de flexmarkt te richten. Sinds oktober van dit jaar is Derks BV de nieuwe eigenaar van Bas-Netwerk BV.

Derks BV te Wijchen heeft zich altijd exclusief op de autoschadeherstelbranche gericht en is zowel in Nederland als in Duitsland werkzaam. "Na de verkoop van mijn beide bedrijven in 2015, bleven alleen de uitzendactiviteiten over", begint Jan Derks. "Verder groeien binnen één uitzendbranche echter zou lastig worden. De vraag komt dan hoe je verdere groei gaat aanpakken. Wordt het de weg van autonome groei of van overname. Ik besloot tot het laatste. Toevallig kwam ik in gesprek met een makelaar in bedrijfsovername die me met Jan Spekschoor in contact bracht."

Er was al snel een klik en inmiddels is Derks BV de nieuwe eigenaar van Bas-Netwerk BV. "Jan Spekschoor heeft een mooi bedrijf opgebouwd dat aansluit bij mijn werkwijze en ambities. Beide bedrijven vullen elkaar goed aan. Een verschil is dat Derks BV al vanaf de start uitsluitend met Oost-Europese krachten werkt. Daarin onderscheidt zich onze regio van de Achterhoek, hoewel ik van mening ben dat dit een kwestie van tijd is. Mijn ervaringen met Oost-Europese krachten is zeer positief, al ken ik de verhalen natuurlijk ook. Ik zie vooral gemotiveerde mensen die graag een bestaan in ons land willen opbouwen en daar hard voor willen werken. Daartegenover staat dat ik toezie op een vooral ook menswaardig bestaan. Dat houdt niet alleen een goede beloning in, maar idem dito fatsoenlijke huisvesting. Veel medewerkers willen de familie laten overkomen, maar die kon ik nog geen werk bieden. Het feit bijvoorbeeld dat Bas-Netwerk ook in Boskoop gevestigd is, biedt nieuwe kansen. Door opschaling van de uitzendactiviteiten daar, ontstaan ook betere kansen voor gezinshereniging. De vraag naar flexibele arbeid neemt toe, maar het aanbod vanuit Nederland is in sommige sectoren te klein. Wil je als bedrijf groeien, dan moet je dus meer kijken naar kwaliteit dan herkomst. In onze gesprekken met de grotere klanten van Bas-Netwerk zien we gelukkig een toenadering op dit punt."

Voor beide bedrijven geldt dat ze ieder hun eigen identiteit behouden. Het gezicht voor Bas-Netwerk naar de klant toe blijft Irma Wennekes die daar al sinds 2013 werkzaam is. Andersom blijft Derks in Wijchen ook onder de bestaande naam opereren. Wat verandert, zijn enkele backoffice processen die gestroomlijnd worden. Jan Derks ziet de flexibilisering van arbeid zeker niet als een bedreiging voor het aloude vaste contract. "Met name de jongeren willen bewegingsvrijheid in hun werk- en bedrijfskeuze. Flexwerk zal bovendien altijd nodig zijn en het uitzendbureau volgt daarin de markt. Dat de markt in de breedte gaat veranderen, is zeker waar, maar de mate waarin en het tempo zijn lastig te voorspellen. In de autoschadeherstelmarkt bijvoorbeeld wordt al jaren rekening gehouden met een terugval. Zelfrijdende auto's moeten ongevallen voorkomen en zichzelf reparerende lak is al geen utopie meer. Toch blijft de werkgelegenheid nog steeds op peil."

Het aanbod van technisch geschoold personeel is eerder een punt van zorg. Jan Derks ziet daarin een toenemende rol voor de bedrijven zelf, waaronder ook uitzendbedrijven. Aan plannen geen gebrek dus. Daarnaast is Derks actief op de Duitse markt. Ook dit segment vraagt kennis en inzet. Op vrijdag 14 december, tijdens de kerstborrel bij Bas-Netwerk, neemt Jan officieel afscheid. Hij blijft nog tot augustus 2019 beschikbaar, maar daarna is het echt voorbij. Voor meer informatie over beide uitzendbedrijven kan men terecht op de websites.


bas-netwerk.com

www.werx.se

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant