Leden van het burgerinitiatief De Slimste Weg, (vlnr) Hans Leeflang, Rik Walvoort en Peter Post. Foto: Rob Weeber
Leden van het burgerinitiatief De Slimste Weg, (vlnr) Hans Leeflang, Rik Walvoort en Peter Post. Foto: Rob Weeber

Burgerinitiatief De Slimste weg start Proeflab voor Leefbaar Verkeer

Algemeen

GEESTEREN - Er is al meer over geschreven, het bijzondere burgerinitiatief van aan- en omwonenden van de Nettelhorsterweg (N825) in Geesteren). De provinciale weg gaat 2020 op de schop, maar de buurt pleit ervoor dat er door de overheden ambitieus en niet met een te nauwe blik naar de komende 'asfaltrenovatie' wordt gekeken. De verkeersader tussen Borculo en Lochem moet 'slagaderlijk' worden opgewaardeerd om de almaar toenemende verkeersintensiteit aan te kunnen. Dat houdt ook in dat er meer aandacht moet komen voor zaken als veiligheid, duurzaamheid en gezondheid.

Door Rob Weeber

De initiatiefgroep van De Slimste Weg, met onder andere Hans Leeflang, Peter Post en Rik Walvoort, beseft dat de tijd tot aan de start van de werkzaamheden dringt en het laatste wat ze willen, is de zaak ophouden. Maar er is nog tijd tot aan de aanbesteding. Die tijd willen ze benutten om serieus aan te dringen op een nadere verkenning van bestaande innovaties die niet kunnen wachten totdat de weg er al ligt. Het gaat onder meer om bestrijding van geluid en fijnstof die straks alleen maar toenemen met meer verkeer. Dubbel ZOA(B) bijvoorbeeld kan een oplossing zijn. Het haalt meer fijnstof uit de lucht. Verder zijn er twee onveilige kruisingen, waaronder met de Broekstraat, waar scholieren moeten oversteken. Hier zou een vorm van signalering de weg veiliger kunnen maken. En zo zijn er nog veel meer asfaltgerelateerde oplossingen te bedenken die op korte termijn gerealiseerd kunnen worden als pluspakket bij de renovatie van de N825.

Proeflab voor Leefbaar Verkeer
In het afgelopen jaar heeft de groep al met diverse instanties en bedrijven contact gehad. Studenten zijn uitgedaagd om slimme oplossingen te bedenken en bestaande innovaties binnen bedrijven zijn bekeken op (toekomstige) bruikbaarheid en haalbaarheid. Langzamerhand ontstond er een netwerk van gelijkgestemden dat tot doel had het verkeer gezonder, veiliger en duurzamer te maken. Inmiddels bestaat het netwerk uit 19 partijen, waaronder lokale en landelijke bedrijven als Meilink, De Mors, De Melktap, Reinten Infra en Achmea, kennisinstellingen als Hogeschool Saxion en Universiteit van Amsterdam en overheden als Cleantec regio en de Gemeente Lochem. Al deze partijen hebben ja gezegd tegen de oprichting van een Proeflab voor Leefbaar Verkeer. Een laboratorium voor niet-asfaltgerelateerde innovaties, 'een toekomstbeeld met talking traffic en ontkoppeling van verkeer en hinder/onveiligheid', zoals de oprichters het omschrijven. Het Proeflab gaat 'De weg van de toekomst' ontwerpen, een weg die met alle beschikbare innovaties steeds slimmer wordt en gezondheid, duurzaamheid en veiligheid bevordert in plaats van bedreigt. Er worden data verzameld en opgeslagen, nieuwe innovaties getest, leerateliers op kennisinstellingen opgericht, communities gevormd die gaan samenwerken en een virtuele showroom opgericht. Alle opgedane kennis en ervaring kan open source gedeeld worden. De scope is lange termijn, richting 2040. Dan moet 'De weg van de toekomst' bestaan. Het zou een unieke mijlpaal zijn voor ons land, voortgekomen uit een even uniek burgerinitiatief.

Afgelopen donderdag werden op de Innovation Expo 2018 in Rotterdam de handtekeningen voor het Proeflab gezet. De Innovation Expo is een tweejaarlijks evenement dat door de ministeries van Economische Zaken, Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken wordt georganiseerd. Niet voor niets partijen die nauw bij infraontwikkeling betrokken zijn.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant