Rudi van de Esschert (rolstoel) en Wil Paulis (scootmobiel) testen onder toeziend oog van onder meer Marieke Heusinkveld en Alianne Koning de toegankelijkheid van de ondernemingen. Foto: Jan Hendriksen
Rudi van de Esschert (rolstoel) en Wil Paulis (scootmobiel) testen onder toeziend oog van onder meer Marieke Heusinkveld en Alianne Koning de toegankelijkheid van de ondernemingen. Foto: Jan Hendriksen

Grote verschillen in toegankelijkheid Ruurlose winkels

Algemeen

RUURLO – In Ruurlo testten twee fysiek beperkten dinsdagmiddag 8 oktober winkels en horecaondernemingen op hun bereikbaarheid, toegankelijkheid en bruikbaarheid. Het onderzoek was er niet direct op gericht om de winkeliers en horecagelegenheden op kosten te jagen of veranderingen op te leggen. "Wel werden wij ons, met hen, door dit onderzoek bewust van waar een minder valide medemens tegenaan loopt (of rolt) als hij/zij onze winkels of horeca willen bezoeken", zo verklaarde secretaris Alianne Koning van de Ruurlose Ondernemers Vereniging (ROV).

Door Jan Hendriksen

De ROV nam naar aanleiding van het opgestelde 'Lokale Inclusie Agenda Berkelland', een lokale uitwerking van het VN-verdrag Handicap, als eerste ondernemersvereniging in de gemeente Berkelland het initiatief voor het onderzoek. "In deze agenda staan acties en maatregelen die de toegankelijkheid en het meedoen in de samenleving van mensen met een beperking verder verbeteren. De gemeente Berkelland werkt hierbij graag met de ondernemers samen", zo verklaarde Marieke Heusinkveld die namens de gemeente bij het onderzoek en de rondgang aanwezig was. Dat er grote verschillen waren ten aanzien van de bereikbaarheid, toegankelijkheid en bruikbaarheid bleek al snel toen Rudi van de Esschert uit Geesteren, gemeenteraadslid voor Gemeentebelangen (GB) en aan een rolstoel gebonden, en Wil Paulis uit Eibergen, die namens het Gehandicapten Platform Berkelland, in zijn scootmobiel een rondgang door het centrum van Ruurlo maakten en menige winkel binnenreden. En dat lukte bij de een duidelijk beter dan de andere. Bij bakker Oude Wesselink werden door Wil Paulis alleen maar complimenten uitgedeeld. "Perfect toegankelijk en ik kan zonder problemen zelfstandig de producten uit de schappen halen. Ook de pinautomaat staat op een perfecte hoogte." Wel gaf Paulis de medewerkster in de winkel als advies mee de reclameborden buiten op de stoep zodanig te plaatsen dat hij ze gemakkelijker kan passeren. Maar er waren ook duidelijk minder toegankelijke winkels. Van de Esschert omschreef een bezoek aan Kruidvat als een grote 'hindernisbaan'.

Belemmeringen
Ook bij een van de kapsalons bemerkte Rudi van de Esschert een grote belemmering. Hij stuitte met zijn rolstoel op een hoge drempel waardoor hij zelfstandig niet naar binnen kon. "Een eventuele rijplaat zou als optie kunnen dienen. Maar dat is niet ideaal en niet altijd praktisch." De eigenaresse van de kapsalon was er zich van bewust dat de toegang tot haar kapsalon niet rolstoelvriendelijk is. "Maar voor onze klanten die in een rolstoel of met een rollator naar de kapsalon komen bied ik aan om via de achteringang naar binnen te gaan", zo verklaarde ze.

Perfect
Rudi van de Esschert: "Bij de winkels letten we onder meer op de toegangsdeur. Is die voldoende breed, zijn er abrupte hoogteverschillen in een winkel, hoe kunnen rolstoelen, scootmobiels, maar ook moeders met een kinderwagen door de winkels manoeuvreren, zijn pinautomaten bereikbaar (bijvoorbeeld met langer snoer) en zijn er hoogteverschillen op terrassen. Een perfect voorbeeld hoe het wel kan ervoeren Rudi van de Esschert en Wil Paulis bij de winkel van Lusanne Lingerie van Lusanne Klein Kranenbarg. "Een geleidelijk verhoogde stoep naar de toegangsdeur is ideaal. Niet te stijl en er is tevens een beugel geplaatst uit veiligheid als je de winkel verlaat", zo liet beide heren weten. Wel vroeg het tweetal om het reclamebord niet te dicht bij de verhoogde stoep te plaatsen.

Algemeen
Daarnaast keken Van de Esschert en Paulis ook naar algemene zaken, zoals of er voldoende trottoir-opritten, oversteekplaatsen voor rolstoelen en gehandicaptenparkeerplaatsen zijn. En ook daar waren nog wel een aantal aandachtspunten te noteren. Zo belemmerde de 'goot' langs de Dorpsstraat een vlotte doorgang voor beide mannen. "En vooral aan dat aspect kan nog worden gewerkt", zo lieten Paulis en Van de Esschert na de rondgang weten.

Leerzaam
Met de ervaringen van het tweetal gaat de ROV aan de slag. Alianne Koning: "Het was voor ons een leerzame middag, waarbij duidelijk werd hoe weinig wij stilstaan bij wat een minder valide persoon dagelijks meemaakt. Wil Paulis en Rudi van de Esschert gaven ons bruikbare tips hoe door kleine aanpassingen de toegankelijkheid en bruikbaarheid van de ondernemingen veelal zodanig kan worden verbeterd, dat ook minder valide mensen op een prettige manier van onze winkels en horecagelegenheden gebruik kunnen maken."

Sommige reclameborden staan netjes binnen de witte blokjes zoals het hoort. Een aantal niet. Foto: Jan Hendriksen

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant