De leerlingen waren één en al oor tijdens de speciale gastlessen in het kader van het Westerbork-project. .Foto: PR.
De leerlingen waren één en al oor tijdens de speciale gastlessen in het kader van het Westerbork-project. .Foto: PR.

Leerlingen basisscholen één en al oor tijdens gastles WOII

Algemeen

RUURLO - Eén en al oor waren de leerlingen van de hoogste groepen van de basisscholen in Ruurlo en Mariënvelde bij de speciale gastlessen, waarin vijf overlevenden van de Tweede Wereldoorlog vertelden over hun persoonlijke oorlogservaringen. Deze lessen, op 11, 25 en 26 april, waren bedoeld om de kinderen er van bewust te maken dat vrijheid niet vanzelfsprekend is. Binnen hetzelfde project hadden zij eind maart al een bezoek gebracht aan de voormalige synagoge en de Turkse moskee in Lochem.

Op de Sint Theresiaschool vertelde Carla van Dokkum (Amsterdam 1943) dat ze als baby de naam Carla Bruins kreeg van haar onderduikgezin in Groningen. Toen ze twaalf jaar oud was, kwam ze er pas achter dat ze eigenlijk Tsiwja heet en Joods is, en dat haar ouders al in 1943 in een vernietigingskamp in Sobibor in Polen door de Duitsers waren vermoord. In 2016 schreef ze een boek over haar leven: "Eigenlijk heet ik Tsiwja. Leven met een geleende naam." Haar hoop voor de leerlingen: "Dat jullie net als ik begrijpen dat je iedere dag opnieuw kunt beginnen en dat hoe ongelukkig of verdrietig je ook bent, je toch altijd weer gelukkig kunt worden."
Rob Waaker (Amsterdam 1939) vertelde dat hij in 1943 plotseling van zijn ouders werd gescheiden en ondergebracht bij een familie die een actieve rol speelde in het verzet in Amsterdam. Waaker liet de leerlingen van CBS Wonderwijs concreet nadenken over het belang van vrijheid en maakte hen duidelijk dat begrippen als goed en kwaad niet eenduidig zijn. Frits Gies (Haarlem 1930) vindt het heel belangrijk dat de geschiedenis wordt doorgegeven. De leerlingen op de Daltonschool i.o. Willibrordus hingen aan zijn lippen toen hij zijn persoonlijke geschiedenis vertelde en zijn koffer vol documentatiemateriaal liet zien.

Vragen
Op de OBS Kerst Zwart hoorde een groep leerlingen van Fred Senator (Arnhem 1937) dat hij tijdens de Tweede Wereldoorlog als jochie moest onderduiken in Holwerth. De leerlingen hingen aan zijn lippen tijdens zijn vertelling en stelden veel vragen. Ook liet hij enkele boeken rondgaan met de namen van Joden die via Westerbork werden afgevoerd. Senator wilde hen uitleggen dat dit nooit meer mag gebeuren.
Bert Woudstra (Enschede 1932) wist op deze school een andere groep leerlingen van begin tot eind te boeien. Met zijn verhaal en presentatie 'Wisselende voordeuren', maakte hij de leerlingen bewust van wat oorlog en vluchten voor gevolgen heeft. Toen een leerling na zijn presentatie de moeilijke vraag stelde: "Wat was het ergste dat u hebt meegemaakt?" moest hij heel diep nadenken. Zijn antwoord: "Na de oorlog te leven en te weten dat 24 familieleden zijn vermoord." Een andere leerling wilde alleen maar zeggen "dat ik het knap en bijzonder vind, dat u dit alles vertellen wilt aan ons."
Op 6 juni gaan de leerlingen van deze basisscholen nog met twee bussen op excursie naar het Herinneringscentrum Kamp Westerbork in Hooghalen (Dr). Deze gezamenlijke schoolactiviteit is het laatste onderdeel van het jaar in het kader van het Westerbork Scholenproject.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant