In de ontmoetingsruimte van de (Turkse) Selimiye Moskee in Lochem werden de leerlingen ontvangen door moslima Ayse Boya die duidelijke uitleg gaf. Foto: PR.
In de ontmoetingsruimte van de (Turkse) Selimiye Moskee in Lochem werden de leerlingen ontvangen door moslima Ayse Boya die duidelijke uitleg gaf. Foto: PR.

Basisscholen Ruurlo en Mariënvelde bezoeken synagoge en moskee Lochem

Algemeen

RUURLO - Voor de hoogste groepen van de Sint Theresiaschool in Mariënvelde en de Ruurlose Daltonschool i.o. Willibrordus, Kerst Zwart en Wonderwijs is het Westerbork Scholenproject Ruurlo 2019 weer van start gegaan. Dat begon op maandag 25 en dinsdag 26 maart met een bezoek aan de (voormalige) synagoge en de moskee in Lochem.

In de synagoge vertelde een gastdocent over het ontstaan en de geschiedenis van de Joodse gemeenschap in Lochem. Begin twintigste eeuw telde deze ruim 150 leden, maar dat aantal liep geleidelijk terug naar 118 in 1941. De systematische Jodenvervolging in de tweede wereldoorlog vormde het absolute dieptepunt. Slechts achttien leden van de Joodse gemeenschap overleefden de oorlog. Het gebouw is nu vooral een herdenkingscentrum. Boven het gedenkboek met de namen van de omgebrachte Lochemse Joden hangt de Ner Tamid (het Eeuwig Licht). Een speciale tentoonstelling gericht op de leerlingen toonde de geschiedenis van voormalig Kamp Westerbork. Met behulp van een kijkwijzer probeerden de leerlingen antwoorden te vinden op vragen als "Waarom gingen kinderen gewoon naar school, werd er gesport en was er een theater? Waarom wilde men graag een 'Sperre' hebben? Waarom was de dinsdag een verschrikkelijke dag in Westerbork? Hoe oud is Anne Frank geworden en waar is zij omgekomen?" De ingevulde kijkwijzer wordt op school nog besproken.
In de ontmoetingsruimte van de (Turkse) Selimiye Moskee in Lochem werden de leerlingen ontvangen door moslima Ayse Boya die duidelijke uitleg gaf. Na een kijkje in het leslokaal, de wasruimte en een uitgebreide instructie over het uit- en aantrekken van hun schoenen mochten ze het gebedshuis betreden. De uitleg over onder andere het vijfmaal bidden per dag, het vrijdaggebed in de moskee, de bedevaart naar Mekka, en het vasten tijdens Ramadan was duidelijk en interessant, maar riep ook nieuwsgierige vragen bij de leerlingen op. Eenmaal terug in de ontmoetingsruimte werd er bij een drankje met iets lekkers verder over doorgepraat.
Op 11, 25 en 26 april komt een gastspreker op de scholen vertellen over de eigen oorlogservaringen en op 6 juni gaan de leerlingen op excursie naar Herinneringscentrum Kamp Westerboek.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant