De winnaars van de Naober-Boost-award op een rij (Hartemink ontbreekt). Foto: Guido Bogert Fotografie
De winnaars van de Naober-Boost-award op een rij (Hartemink ontbreekt). Foto: Guido Bogert Fotografie Guido Bogert Fotografie

Betekenisvolle Dag voor de Berkellandse Ondernemer

Algemeen

BERKELLAND - De Heikamp in Ruurlo was donderdagmiddag de stralende plek van samenkomst voor de Dag voor de Berkellandse Ondernemers (De Dag). De Dag wordt georganiseerd door het Platform BV Berkelland, koepelvertegenwoordiger van bedrijfsleven, onderwijs en overheid.

Zo'n 135 bezoekers van De Dag kregen een programma voorgeschoteld dat wederom liet zien dat de sectoren onderwijs en economie binnen Berkelland met elkaar hard bezig zijn om in de toekomst een vitaal leefklimaat te kunnen garanderen. Bijzonder was de presentatie van Kaj Morel, schrijver van het boek 'De betekenisvolle economie'. Hij bepleitte de transitie van het oude economische model, gebaseerd op free market en individualisme, naar een nieuw, betekenisvol model dat uitgaat van ondernemen met empathie en naoberschap.

Dagvoorzitter en tevens Platform-voorzitter Erna Koeslag hield na de opening een kort interview met de nieuwe wethouder van onder andere economie en financiën Gerjan Teselink. Hij is een van de contactpersonen waarmee het Platform iedere vier weken om tafel zit. Voor de huidige coalitieperiode is geld vrijgemaakt om te investeren in de economie van de kernen. Er moet een vitaal leef- en werkklimaat geschapen worden. Dat vergt ook een benaderbare gemeente met korte lijnen naar de betrokken personen. Het reeds bestaande Team-EZ vormt daartoe de spil. Andere belangrijke speerpunten zijn de verduurzaming en/of uitbreiding van de industrieterreinen en de spin-off effecten als gevolg van de komst van de nieuwe N18. Teselink onderstreepte het principe van de betekenisvolle economie. Ondernemers moeten, ook vanwege de hele klimaatdiscussie, meer bezig zijn met de vraag wat ze willen achterlaten.

De presentatie van Kaj Morel vormde een geheel nieuw (tegen)geluid in ondernemersland. De betekeniseconomie moet tegenwicht gaan vormen aan de aloude economische principes die door enkele vooraanstaande economen en politici zijn bedacht. In de jaren na de oorlog ontstond de zogenaamde free market, gestoeld op de inhaalslag na alle vernietiging en mede overgewaaid vanuit Amerika. Politici als Reagan en Thatcher vervolgens hebben de economie in de jaren tachtig van de vorige eeuw gepolitiseerd volgens Morel. "We zijn langzaam toegegroeid naar een systeem waarbij de bedrijven gericht zijn op zichzelf, op groei en op winstmaximalisatie. De ethiek is verdwenen", aldus Morel. Hij pleit in zijn boek voor de ommekeer, waarin we rekenschap afleggen naar onszelf, onze omgeving en de aarde. "Ondernemers moeten zich de vraag stellen welke bijdrage hun bedrijf voor anderen heeft en voor de langere termijn op de (globale) samenleving. De ethiek moet terug in de missie en we moeten elkaar meer helpen. Verspilling en onnodige productie moet teruggebracht worden. Het is de zachte kant van het ondernemen, maar onderzoek heeft keihard aangetoond dat het op termijn meer rendement oplevert dan ondernemen via de harde kant", zegt Morel.

Ook de Rabobank zet zich in tegen verspilling. Directeur Bedrijven van Rabobank Noord- en Oost Achterhoek Ronald van Wetering deelde de cijfers over voedselverspilling. De komende jaren stijgt de vraag naar voedsel wereldwijd met ongeveer 60%, terwijl het landbouwareaal zo'n 50% teruggelopen is en 'wij' in Nederland bijvoorbeeld met elkaar jaarlijks 300-400 kg. voedsel per huishouden verspillen.

Reden te meer om die ondernemers in het zonnetje te zetten die goed presteren in termen van ecologie, innovatie en naoberschap. De Noaber-Boost Awards werden voor het tweede jaar uitgereikt, en dit maal aan: Schuurman Schoenen in Neede, Erfra in Borculo, De Melkbus in Eibergen, Jolinda's Hairfashion in Neede, Het Openluchttheater in Eibergen, Hartemink Groep in Eibergen, Benu apotheek in Eibergen, de Heikamp in Ruurlo en Timmerije in Neede. Het mooie van de Noaber-Boost Award is dat het publiek, de klant, uitmaakt wie de prijs krijgt en niet een jury. Uit alle award-winnaars werd Timmerije als prijswinnaar getrokken. Het bedrijft krijgt van de Ondernemersacademie-Oost een verdiepingsslag aangeboden binnen het thema betekenisvolle economie. Tenslotte hield Heikamp-eigenaar Bert van Zijtveld een gloedvolle presentatie over zijn nieuwe Liefdespad-attractie en nodigde vervolgens het gezelschap aan de netwerkdis uit met gerechten deels uit restjes. Ook hier wordt hard gewerkt aan innovatie en anti-verspilling.
Foto:

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant