Foto: Jan Hendriksen.
Foto: Jan Hendriksen. Foto: Jan Hendriksen

Fietsend leerstof opnemen op basisschool WonderWijs

Algemeen

RUURLO – Basisschool WonderWijs in Ruurlo heeft binnen haar onderwijs sinds begin dit schooljaar een nieuw element ingebracht. Leerlingen kunnen sinds eind augustus tijdens de lessen in de verschillende units op speciale attributen meer bewegen. Dit om het brein te stimuleren en te werken aan een gezonde manier om de hersenhelften te laten samenwerken. WonderWijs is de eerste school in de gemeente die dit element heeft ingebracht.

Door Jan Hendriksen

Kinderen kunnen gebruik maken van zogenaamde 'beweegborden' waarop men staand aan de leerstof kan werken, van 'zitballen' en van zogenaamde 'deskbikes' waar men al 'fietsend' aan speciale tafels aan de leerstof kan werken. Waarschijnlijk kent iedereen Hoogleraar Erik Scherder, neuropsycholoog van onder andere van De Wereld Draait Door wel. Als het aan de 'beweegprofessor' ligt staan er morgen fietsjes in alle klassen zodat kinderen even de benen kunnen laten werken. Want bewegen houdt het kind volgens Erik Schreder niet alleen lichamelijk fit, het brengt ook zijn brein in topconditie. "Hij stimuleert nadrukkelijk het beweging binnen het onderwijs. En dit hebben we inmiddels geïntegreerd binnen ons onderwijs. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die bewegend leren rekenen en spellen de lessen sneller oppikken dan klasgenootjes die stilzitten tijdens de les omdat door het bewegen adrenaline vrij komt in de hersenen. Al na twee jaar bewegend leren boeken de kinderen een leerwinst", aldus directeur Rutger Slot – de Vries van CBS WonderWijs die in het verleden persoonlijke ervaringen heeft opgedaan met deze beweegvorm binnen het basisonderwijs. In de verschillende units van WonderWijs staan de beweegattributen. Zo maken de kinderen in unit twee en drie onder meer gebruik van de beweegborden en van de 'deskbike'. Rutger Slot – de Vries: "Kinderen maken naar behoefte gebruik van de beweegattributen. Bijvoorbeeld als een kind een overdosis aan energie heeft kan hij of zij haar energie op een van de attributen volop kwijt. Dat bevordert de leerontwikkeling. De jongste kinderen maken geen gebruik van de attributen omdat zij tijdens de lessen per definitie veel in beweging zijn."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant