Nog niet duidelijk is of ook in Berkelland ondergrondse afvalcontainers voor restafval worden geplaatst. Foto: Lydia ter Welle
Nog niet duidelijk is of ook in Berkelland ondergrondse afvalcontainers voor restafval worden geplaatst. Foto: Lydia ter Welle

Stappenplan nieuw afvalbeleid naar de raad

Algemeen

BERKELLAND - Het college van B&W komt overeenkomstig een motie daarover van het CDA met een stappenplan voor de invoering van een nieuw Grondstoffenplan 2018 – 2022, inclusief tijdsplan en aanbestedingstraject. Onder de titel 'Van afval naar grondstoffen' wordt er een nieuw proces ontworpen voor het ophalen van huishoudelijk afval. Onderdeel daarvan is het plan om de burgers zoveel mogelijk huishoudelijk afval te laten scheiden in grondstoffen en restafval. Immers, grondstoffen zijn geld waard, afval niet. De verwerking daarvan kost alleen maar geld. Doel is om in 2020 maximaal 100 kg huishoudelijk restafval per inwoner in te zamelen, waarbij een 75% scheidingsnorm is gerealiseerd.

In het stappenplan zijn met betrekking tot een nieuw inzamelsysteem vier scenario's geschetst om de doelstelling te kunnen behalen.
Scenario 1 behelst de levering van drie minicontainers aan huis voor GFT, Rest en PMD (plastic, metaal, drinkpakken). Oud papier blijft zoals het is. De grijze container wordt eens per vier weken geleegd, GFT eens per twee weken en PMD eens per vier weken. Deze optie zou een besparing van 272.000 euro opleveren ten opzichte van het huidige systeem.
In scenario 2 zijn er ook drie minicontainers aan huis voor GFT, Rest en PMD. Oud papier blijft zoals het is. De grijze container wordt eens per acht weken geleegd, GFT eens per twee weken en PMD eens per vier weken. Deze optie zou een besparing van 177.000 euro ten opzichte van het huidige systeem opleveren. Minder vaak restafval ophalen levert volgens de inschatting van de gemeente dus geen hogere, maar een lagere besparing op. Desgevraagd antwoordde de gemeente, dat dit te maken heeft met het feit dat de kosten voor het legen van de andere minicontainers dan hoger uitvallen, omdat daar volgens de gemeente dan meer (rest-) afval in zou zitten.
Scenario drie behelst het systeem van omgekeerd inzamelen. Dat betekent dat inwoners zelf restafval naar ondergrondse containers brengen met een huis-aan-huisophaalservice voor grondstoffen. Oud papier blijft zoals het is, GFT eens per twee weken en PMD eens per vier weken. Deze optie zou een besparing van 105.000 euro ten opzichte van het huidige systeem opleveren. Uit het voorstel blijkt niet, waarom huis-aan-huis legen van twee minicontainers een lagere besparing oplevert - dus duurder is - dan de optie waarbij drie minicontainers huis-aan-huis moeten worden geleegd.
Het vierde scenario is een combinatie van 1 (of 2) en 3: drie minicontainers gecombineerd met ondergrondse containers voor restafval en PMD. De ondergrondse containers kunnen dan ook als overloopcontainers dienen. Deze optie zou een besparing van 213.000 euro ten opzichte van het huidige systeem opleveren.

De huidige kosten zijn gebaseerd op een jaarlijkse hoeveelheid restafval van 254 kg per inwoner en bedragen momenteel 733.438 euro. Door een daling naar maximaal 100 kg kunnen aanzienlijke kosten bespaard worden. Mogelijk zelfs kan dit voordeel (gedeeltelijk) verdisconteerd worden in de afvalstoffenheffing. In september zijn er inloopavonden waarop de gemeente vertelt wat haar ambities zijn, en waarin burgers hun mening over de verschillende scenario's kunnen geven. Uiterlijk 12 december gaat er een conceptplan 'Van afval naar grondstoffen' naar de raad. In dit plan zijn ook de uitkomsten van de in september te houden inloopavonden voor inwoners verwerkt. De raad neemt uiteindelijk een besluit op 23 januari. Vanaf 24 januari wordt het nieuwe plan (waarschijnlijk gefaseerd per kern) in werking gezet.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant