Een van de deelnemende Fendt Dieselross tractoren die aan het weekeinde deelnemen. Foto: PR.
Een van de deelnemende Fendt Dieselross tractoren die aan het weekeinde deelnemen. Foto: PR.

Fendt Dieselrossweekend in Ruurlo

Algemeen

RUURLO – Vrijdag 26, zaterdag 27 en zondag 28 mei vindt voor het vierde achtereenvolgende jaar aan de Höfteweg 8 in Ruurlo het Nederlandse Fendt Dieselrossweekend plaats. Publiek is zaterdag 27 mei van 14.00 tot 17.30 uur bij de familie Van den Berg van harte welkom om de oude tractoren te komen bezichtigen.

Door Jan Hendriksen

Vrijdagavond tussen 17.00 en 19.00 uur arriveren de tientallen deelnemers aan het Fendt Dieselrossweekend in Ruurlo. Aansluitend vindt er om 19.00 uur een behendigheidswedstrijd voor de Fendts plaats. Zaterdagmorgen gaan de deelnemers na een ontbijt met elkaar op stap voor een toertocht door de omgeving van Ruurlo met een excursie aan een hobbyist. Zaterdagmiddag kunnen de oldtimer tractoren bij de familie Van den Berg tussen 14.00 en 17.30 uur bezichtigd worden. Zaterdagavond vindt er een gezamenlijke barbecue plaats. Zondagmorgen na een gezamenlijk ontbijt keren de deelnemers huiswaarts.

Midden jaren vijftig waren er de volgende dieselrossen van Fendt F12, F15, F17, F20, F24, F28 en F40 in omloop en konden geleverd worden in verschillende uitvoeringen als twee of vier wiel aangedreven, met of zonder maaibalk en zelfs met aanbouwrupsen. Daar er nog een werktuigendrager ontbrak in het aanbod heeft Fendt de universiteit van München destijds opdracht gegeven een lichte trekker te ontwikkelen met mogelijkheid tot aanbouw van werktuigen op verschillende plaatsen. Hieruit is de FL114 met JLO motor ontstaan, hiervan zijn er zo'n 400 stuks van geproduceerd. Ondertussen was ook Fendt zelf bezig met het ontwikkelen van een werktuigendrager met als basis de F12HL. Dit werd een succes en Fendt heeft tot 2004 als enige fabrikant nog werktuigendragers gebouwd.

Het einde van de dieselross serie
In de tweede helft van de vijftiger jaren werden enkele types vervangen en kwam er een einde aan de dieselcross serie. Zo werd de F17 vervangen door de FL236 en de F24 werd FL/FW237 waarvan er ook nog een FLS237 kwam, waarmee Fendt ook de markt van smalspoortrekkers betrad. De F15 en F20 verdwenen langzaam uit het programma. In 1958 kwam de Favorit 1 op de markt als opvolger van de F40. Hiermee verdween langzaam de naam Dieselross en ontstond de 'FF-reihe'. De F12 werd vervangen door de FIX 1 en de F237 werd Farmer 1.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant